Medewerker aan het woord: Iris Bonhof

Wie ben ik

Ik ben Iris Bonhof en sinds eind maart 2017 werkzaam bij De Wereldschool. Hiervoor heb ik gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs, als leerplanontwikkelaar bij Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) en als curriculum ontwikkelaar bij The European EducationAll Group in China. En nu werkzaam bij de Wereldschool, waar mijn passie voor het onderwijs weer volop ingezet kan worden.

In mijn vrije tijd speel ik saxofoon in een orkest. Ik maak ook deel uit van het bestuur van de muziekvereniging en organiseer onder andere (muzikale) activiteiten voor de jeugd. Daarnaast vind ik het heerlijk om leuke uitstapjes te maken met familie en vrienden. En anders sta ik in de keuken om weer een nieuw (bak)recept te proberen.

Buitenland-ervaring

Als kind mocht ik samen met mijn broers al de vakanties uitzoeken. Onder toeziend oog van mijn ouders natuurlijk. We wilden altijd kamperen. En in de buurt moesten er mogelijkheden zijn om te wandelen, te fietsen, te zwemmen, etc. We hielden van actieve vakanties. De autoreis was vaak al heel leuk, maar de bestemming was top. Benelux, Frankrijk, Oostenrijk, Kroatië,…. En als de vakantie dan ten einde was, dan wilde ik vaak niet meer terug naar huis.

In 2012 ging ik in mijn eentje naar Zweden om daar te studeren en stage te lopen. Ik koos voor Zweden omdat het passend onderwijs daar al vanzelfsprekend is en onderzoekend en ontdekkend leren meer centraal staat. Naast de stage en het studeren was er ook veel tijd voor mooie tripjes met internationale studiegenoten naar onder andere Bergen (Noorwegen) en Kiruna (Zweden). En yes! In Kiruna zag ik het Noorderlicht. Deze periode heeft mij onwijs veel gebracht. Een geweldige tijd die ik nooit meer ga vergeten.

De afgelopen jaren heb ik diverse stedentrips gemaakt, gebackpackt met een vriendin door Italië en Frankrijk, een roadtrip gemaakt door Amerika en Canada met een vriend en afgelopen jaar heb ik ook nog 4 maanden in China gewerkt. Geweldig om kennis te maken met nieuwe culturen en bovenal met de plaatselijke bevolking te spreken. Al die mooie herinneringen maken me vaak nog heel erg gelukkig.

Wat is mijn rol bij de Wereldschool

Bij de Wereldschool werk ik als onderwijskundige en docent. Een aantal wereldkinderen en hun ouders zal ik gaan begeleiden. Zo kan ik een bijdrage leveren aan de  ontwikkeling van kinderen en ervoor zorgen dat wanneer families terug in Nederland komen de kinderen  weer gelijk aansluiting hebben in het Nederlandse onderwijs. Als onderwijskundige ontwikkel ik diverse lesmaterialen waar jullie mogelijk mee aan gaan werken. Zowel aan de lesmappen als de online lessen lever ik een bijdrage. Het is leuk om na te denken over hoe je lesstof zo leuk en interessant mogelijk maakt voor kinderen, maar bovenal ook goed kan aanbieden. Tenslotte moet alle stof die een docent  normaal mondeling zal overbrengen in de klas nu in het lesmateriaal staan. Zo kan iedereen waar ook in de wereld zelfstandig met de lessen aan de slag.

Wat is er uniek aan de Wereldschool

De Wereldschool is een hele flexibele school. Je kan namelijk overal ter wereld de lessen volgen, op je eigen tempo en je kan op elk moment van het jaar starten. Als ouder hoef je je dus geen zorgen te maken dat je zoon of dochter een achterstand oploopt terwijl je je buitenland droom met het gezin waarmaakt. We bieden lespakketten voor alle vakken in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs aan. In principe kan uw zoon/dochter dus starten in groep 1 en doorgaan tot het laatste schooljaar van het voortgezet onderwijs. Je kan dus volledig Nederlands onderwijs volgen op een bijzondere plek ergens in de wereld. En dan heb je ook nog een Nederlandse docent die je online begeleidt.

Een goede raad tot slot

In de klas kan je als docent een kind veel leren, maar niet alles. Heel veel vaardigheden ontwikkel je buiten de klas. En heel veel extra mooie vaardigheden ontwikkelen kinderen wanneer ze (tijdelijk) in het buitenland wonen. En niet alleen kinderen, ook als volwassene brengt dit je zoveel. Levenservaring die je voor de rest van je leven kan inzetten en profijt van gaat hebben. Daarom is mijn raad; maak je buitenlanddroom waar,  ook met een gezin, want het levert jullie allemaal heel veel op.

Bianca Maaskant

Heb je het verhaal van mijn collega Bianca Maaskant al gelezen?

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn, abonneer je op ons Youtube-kanaal en blijf op de hoogte!