Voordelen van Nederlandse les voor kinderen

voordelen Nederlandse lessen in het buitenland

Sneller een taalachterstand dan je denkt!

“Mijn kinderen hebben het al druk zat op school. Ze maken niet alleen hele lange dagen (08:00 tot 17:00) maar krijgen bovendien genoeg huiswerk mee. Daarnaast blijf ik gewoon Nederlands met mijn kinderen praten, dat is toch voldoende!”

Een opmerking die wij bij de Wereldschool vaak krijgen en volledig snappen. Een kind moet natuurlijk ook gewoon een kind kunnen zijn, die extra 4 uur Nederlandse les per week is in sommige gevallen wel erg veel. Maar wat veel ouders waarschijnlijk nog onvoldoende beseffen, is dat alleen Nederlands praten met je kinderen niet voldoende is. Een kind loopt veel sneller een (taal)achterstand op dan veel ouders zich beseffen. Al na een paar maanden is dit bij je kinderen te merken!

Nederlandse lessen via Skype? Ontdek dan Nederlands Online+!

Waarom Nederlandse les voor je kinderen belangrijk is

Wat zijn nou precies de voordelen van Nederlandse les voor je kinderen? Wij hebben 8 belangrijke voordelen voor je op een rijtje gezet.

1.Oefenen, oefenen en oefenen!

Oefenen, oefenen en oefenen! Wanneer kinderen naar het buitenland gaan, zal de taal van dat land snel hun moedertaal worden. Op school, bij vriendjes en vriendinnetjes en overal om hun heen horen ze die taal. Alleen thuis horen ze het Nederlands. Het is dus belangrijk om bezig te blijven met de Nederlandse taal. Niet alleen door het te spreken, maar ook door bijvoorbeeld schrijfoefeningen. Jong geleerd, is oud gedaan!

2.Bewustwording taalregels

Wanneer je Nederlands met elkaar praat, leer je vaak niet de taalregels. Je bent je in ieder geval minder bewust van de taalregels, omdat je hier niet bewust mee bezig bent. Nederlandse les is dus ook een stukje bewustwording.

3.Een identiteit vormen

Door Nederlandse lessen leer je veel over identiteit en het land waar je vandaan komt. Het is voor kinderen makkelijker zich een identiteit te vormen. Ook dit is een relatief onbekend onderwerp bij veel ouders. We hebben het dan over een Third Culture Kid (TCK). Kinderen die voor hun gevoel een tussen het wal en schip vallen en gevoelsmatig tussen twee culturen in leven. Wij hebben in het verleden overigens een webinar over gegeven. Deze kan je gratis terugkijken!

4.Opties om terug te keren open houden

Wanneer je emigreert, ga je in de meeste gevallen natuurlijk met het doel om je ergens anders permanent te vestigen.  Echt blijkt in de praktijk dat bijna de helft van de mensen binnen 5 jaar terugkeert naar Nederland. Je kinderen kunnen, indien ze Nederlandse les hebben gevolgd, dan in de meeste gevallen zonder problemen instromen in het reguliere onderwijs.

5.Studiemogelijkheden in de toekomst

Misschien wil je wel dat je kinderen hun studie in Nederland gaan doen. Ondanks het feit dat er steeds meer scholen zijn die de opleidingen ook volledig in het Engels aanbieden, ervaren veel kinderen toch problemen met cultuurverschillen.

6.Contact met familieleden

Bij een emigratie blijft er bijna altijd iemand achter… Het is dan natuurlijk erg prettig wanneer je kinderen makkelijk met opa en oma kunnen communiceren, toch?

7.Kinderen leren snel andere vreemde talen

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen sneller een extra vreemde taal leren, wanneer zij hun moedertaal goed beheersen. Het brein van jonge kinderen is ontzettend flexibel. Vooral het gebied van de taalontwikkeling. De taalvaardigheid van de moedertaal hangt samen met de taalvaardigheid in de tweede taal. Wanneer je kind een woord in zijn moedertaal kent, zal het makkelijker zijn om dat zelfde woord in een andere taal te leren.

8.Sterke positie op de arbeidsmarkt

Wanneer je kinderen meertalig zijn, zijn ze natuurlijk een stuk aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Al helemaal vandaag de dag, we leven in een wereld die steeds kleiner wordt door de globalisering. Een voorwaarde is wel dat ze de talen goed onder de knie hebben!

Flexibel Nederlandse les in het buitenland

De bovenstaande punten benadrukken waarom het volgen van Nederlandse lessen in het buitenland zo belangrijk is voor je kinderen. Omdat kinderen vaak al een heel vol schema hebben, bieden we bij de Wereldschool de mogelijkheid om het pakket in een periode van 18 maanden af te ronden. Dit geeft je net iets meer ruimte om de lessen flexibel in te delen. Zo kan je bijvoorbeeld de zomervakantie benutten om juist in deze periode net iets meer aandacht te besteden aan de Nederlandse lessen.

Samen met de begeleidend docent is er vast en zeker een manier te vinden dat Nederlandse les ook voor jouw kinderen mogelijk is.

Meer informatie over Nederlandse lessen volgen in het buitenland?

Wil je eens een keer overleggen welke opties er voor jullie zijn? Vul dan het contactformulier in. Een medewerker van de Wereldschool neemt dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn, abonneer je op ons Youtube-kanaal en blijf op de hoogte!