Thuisonderwijs? Zelf lesgeven?

thuisonderwijs zelf lesgeven buitenland

Thuisonderwijs is een uitkomst voor veel kinderen en in veel situaties. De Wereldschool biedt afstandsonderwijs waarin de rol van de ouders heel erg belangrijk is. Binnen het basisonderwijs geeft de ouder les, onder begeleiding van de docent, binnen het voortgezet onderwijs gaat de leerling zelfstandig aan de slag en heeft de ouder een coachende rol.

Wij spreken natuurlijk dagelijks ouders die vaak geen ervaring hebben met lesgeven. Zelf lesgeven klinkt bij veel ouders heel spannend in de oren. We krijgen dan ook vaak de vraag: “vreemde ogen dwingen, gaat dat wel goed dan?” Ieder kind is anders en zal natuurlijk ook anders reageren. Gelukkig zien we in de praktijk dat het eigenlijk altijd goed gaat. Maar om je toch wat verder te helpen, geven we graag de onderstaande 10 tips!

Meer weten over afstandsonderwijs in het buitenland? Klik dan hier!

Tips voor ouders die zelf lesgeven

1. Elk kind is anders

Elk kind denkt anders, voelt anders en ontwikkelt zich anders. Dat betekent dat je hier in de lessituatie rekening mee moet houden. Je kan niet dezelfde eisen aan de kinderen stellen. Het ene kind heeft bijvoorbeeld juist meer baat bij een strakke planning en constante controle, terwijl het andere kind dan juist de hakken in het zand zal zetten. Kijk dus goed naar het individu!

1. Acclimatiseren

We kunnen ons voorstellen dat je razend enthousiast bent en misschien wel gelijk aan de slag wilt. Geef je kinderen echter ook de ruimte om te wennen aan de nieuwe situatie. Wij raden altijd aan om je kind twee tot drie weken de tijd te geven om te acclimatiseren. Het is niet nodig om direct op dag 1 te beginnen met de lessen!

1. Rol ouder versus juf/meester

Op het ene moment ben je nog alleen papa of mama, nu opeens ook de juf of meester. Dat geeft best een vreemde rolverdeling en de manier van aanspreken zal van elkaar verschillen. Deze dubbelrol levert over het algemeen geen problemen op. Om het nog concreter te maken, kan het soms helpen om bijvoorbeeld een ketting om te doen  of een petje op te zetten.

1. Maar wie is dan de juf of de meester?

Dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Wordt de moeder uitgezonden voor haar werk? Dan zal vader waarschijnlijk de lessen geven en visa versa. Een goede tussenvorm is dat degene die de meeste tijd heeft, de lessen geeft, maar dat de partner op vaste tijden een bepaalde les overneemt. Door het samen te doen, maken zowel de vader als de moeder het leerproces van hun kind mee. Kijk vooral zelf wat praktisch gezien het handigst is om te verdelen. Het is verstandig een vaste regel te maken wie de lessen geeft, zodat je kind weet waar het aan toe is.

1. Leshoekje/lesplek

Reserveer ergens in het huis een ruimte, kamer of hoekje waar de lessen gegeven worden. Zorg ervoor dat alle materialen netjes en overzichtelijk neergelegd worden. Een speciaal lesplekje geeft voor je kind aan dat hij naar “school” gaat, het kan duidelijk maken dat het leren is, in plaats van spelen.

Ook voor reizende kinderen is herkenbaarheid heel belangrijk. Dit kan je realiseren door iedere lesplek op dezelfde manier in te richten of door herkenbare items neer te zetten.

1. Regelmaat!

In de handleidingen van de Wereldschool zit altijd een jaarplanner. In deze jaarplanner is de stof per week verdeeld. Het is aan te raden deze structuur zoveel mogelijk aan te houden. Daarnaast is het belangrijk regelmaat aan te brengen. Te onregelmatig of te kleine beetjes zullen negatief werken op het beklijven van de leerstof.

1. Privé en school scheiden

Neem zaken als straf geven of boos zijn niet mee naar de lessituatie of andersom. Het helpt niet om te straffen met geen toetje bij het eten voor iets dat tijdens de les is gebeurd!

1. Overslaan van lesstof

Wanneer een bepaald onderdeel lastig is, of juist veel te makkelijk, kan het zinvol zijn een stukje leerstof over te slaan. Van belang is de rode draad in de gaten te houden, evenals de onderdelen die een basis vormen voor latere leerstof. Het moet namelijk geen strijd worden om je kind wat te leren. Twijfel je of je de stof wel kan overslaan? Neem dan contact op met je docent en bespreek de situatie.

1. Werktempo

Stel in het begin nog geen al te hoge eisen. Plezier in het leren moet voorop staan. Voer het tempo langzaam op. Spreek van te voren bijvoorbeeld een bepaald tijd af, waarin iets klaar moet zijn.

1. Afsluiting

Het is leuk om een les of lesdag op een aparte manier te beginnen of juist af te sluiten. Lees bijvoorbeeld een spannend boek voor, begin met een toneelstukje of eindig met een leuk spel.

Meer tips?

Misschien heb jij wel tips of voorbeelden die wij met andere ouders kunnen delen? Je kan dit naar info@wereldschool.nl sturen!

Ontvang advies over thuisonderwijs

Meer informatie over het thuisonderwijs in het buitenland via de Wereldschool? Vraag dan een adviesgesprek aan (geheel gratis) en bespreek de mogelijkheden met onze adviseurs.

Volg de Wereldschool online!

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn, abonneer je op ons Youtube-kanaal en blijf op de hoogte!