1 pot, 4 poten?

Nederlands is een moeilijke taal

Voor een deel is het natuurlijk subjectief. De een heeft een talenknobbel en pikt een taal redelijk snel op, de ander heeft hier veel meer moeite mee. Daarnaast zijn er natuurlijk veel meer factoren. Denk bijvoorbeeld aan de moedertaal, leervermogen, kennis- en beheersing van andere talen en ga zo maar door. Wist je dat het aanleren van een extra vreemde taal makkelijker is wanneer kinderen de moedertaal goed beheersen? Het is dus belangrijk om het Nederlands bij je kinderen te onderhouden.

Maar wat maakt de Nederlandse taal zo lastig?

Klanken

In het Nederlands zitten klanken die in veel talen niet voorkomen. De harde “g” is voor veel mensen een struikelblok. Al helemaal in combinatie met de “r”. Hoe lastig de uitspraak is voor anderstaligen, wordt duidelijk in de aflevering van Friends.  Kon jij verstaan wat de dame zei (46 seconden)? Wij vinden het in ieder geval een knappe poging!

Werkwoorden

Ook werkwoorden zijn vaak lastig. Wanneer staat of ligt er iets op tafel? Dit is iets waar wij niet echt over nadenken. Zo ligt een boek op tafel, staat er een vaas op tafel en zit er een vlek op de tafel.

Grammatica

En dan de grammatica… Denk bijvoorbeeld aan de lidwoorden (de/het) en verwijswoorden (die/dat/deze/dit) en de woordvolgorde in een zin. Kortom: “Why learing Dutch isn’t easy”, ofwel waarom leren Nederlands is niet gemakkelijk…

Het is dus belangrijk om het Nederlands goed bij te houden. Al na een jaar zien we dat kinderen, vooral op de bovengenoemde punten, veel fouten maken. Veel ouders denken dat Nederlands praten an sich voldoende is. Maar Nederlands praten en Nederlands schrijven zijn twee  heel verschillende dingen!

En dat Nederlands een moeilijke taal is, verduidelijkt Arnoud Kuipers en een heel leuk gemaakt filmpje. Zie onderstaand.

Nederlandse les via de Wereldschool?

Wij hebben diverse pakketten. Een regulier pakket voor mensen die in de toekomst zullen terugkeren naar Nederland en willen dat hun kinderen zonder (taal)achterstand instromen in het Nederlandse onderwijssysteem. Een emigrantenpakket voor mensen die zeker weten dat ze niet meer terug zullen keren, maar het toch belangrijk vinden dat hun kinderen gestructureerd het Nederlands onderhouden. En zelfs een NT2 pakket (Nederlands als tweede taal) voor kinderen die het Nederlands (nog) niet beheersen.

Meer informatie? Vul dan het contactformulier in!

Contactformulier

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!