3 Tips voor valentijnsdag!

tips Valentijnsdag

Vandaag is het Valentijnsdag. Voor de één de dag van de liefde, waar veel aandacht aan besteed moet worden, voor de ander ‘commerciële onzin’. Voor onze leerlingen een extra kans om het Nederlands te oefenen op een bijzondere manier. Waarom? Omdat je een taal het beste leert door het te doen én door betekenisvolle opdrachten. Zin om aan de slag te gaan? Hier drie tips voor deze Valentijnsdag!

1. Complimentendag

Geen zin om het in het teken van de ‘liefde’ te doen? Maak er dan een complimentendag van!  Ga aan de tafel zitten met elkaar en teken of schrijf wat je zo leuk, lief, mooi aan de ander vindt. Wat heerlijk om dat te horen van je vader of moeder, maar ook om dat te kunnen zeggen! Leert je kind net lezen? Plak dan overal briefjes in eenvoudige bewoordingen met complimenten. Of maak hartjes met letters en verstop deze door het huis.

2. Knutselen voor het thuisfront (van primaonderwijs.nl)

Laat kinderen een kaart voor Valentijnsdag knutselen, waar ze een lieve boodschap voor hun ouders, broertjes, zusjes, opa’s, oma’s of anderen die voor hen dierbaar zijn, in kunnen schrijven.

Een ander leuk knutselproject is de hartjesslinger: vouw een strook papier tot een hartje en lijm de uiteindes aan elkaar. Herhaal dit vouwwerk, maar steek de strook door het andere hartje. Vervolgens lijm je de uiteindes aan elkaar. Zo kun je doorgaan tot de slinger de gewenste lengte heeft.

3. Geheimschrift

Laat kinderen zelf geheimschrift bedenken, waarmee ze een geheime boodschap kunnen schrijven voor hun Valentijn. Dat kan zijn zoals in het voorbeeld (van jufleontine.nl)

geheimschrift

of op een andere manier, bv. met alfabetletters (A=1, B=2 etc). Een geheime boodschap schrijven is natuurlijk helemaal leuk: schrijf iets met kaarsvet en citroensap. Kijk hiervoor het filmpje van Schooltv.nl.