9 punten waar je aan moet denken bij de uitschrijving BRP

tips uitschrijving Nederland

Wanneer je 8 maanden of langer in het buitenland bent (dit hoeven geen 8 aaneengesloten maanden te zijn) dien je jezelf uit te schrijven uit de BRP (Basisregistratie Personen). Maar wat zijn de mogelijke gevolgen? In dit artikel lees je de 10 belangrijkste punten waar je aan moet denken. Onze partner JoHo kan je verder helpen met al je verzekeringsvragen.

Uitschrijven kan 5 dagen voor vertrek, dit kan niet eerder. Je moet dit persoonlijk doen bij de gemeente waar je woont. Het is aan te raden om altijd een internationaal bewijs van uitschrijving aan te vragen. Deze heb je bijvoorbeeld nodig bij je inschrijving in het buitenland. Schrijf je je niet uit? Dan ben je in overtreding en riskeer je een boete.

Uitschrijven BRP en de leerplicht

Op het moment dat je jezelf en de kinderen uitschrijft, hoef je niet meer te voldoen aan de Nederlandse leerplicht (=schoolplicht). Wanneer je jezelf vervolgens weer inschrijft in een ander land moet je voldoen aan de daar geldende leerplicht. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden! Thuisonderwijs/afstandsonderwijs komt in veel landen vaker voor dan in Nederland. Echter zijn er ook genoeg landen waar thuisonderwijs nog niet standaard is toegestaan. Om het nog makkelijker te maken: vaak zijn er regionale verschillen wat betreft de leerplicht. De Nederlandse ambassade kan je mogelijk verder helpen.

De consequenties van de uitschrijving

Uitschrijven is niet zonder consequenties. Denk bij uitschrijven in ieder geval aan de volgende 9 punten:

1. De lopende verzekeringen in Nederland. Uitschrijven kan consequenties hebben voor de dekking, mogelijk verkrijg je een premierestitutie.
  2. Je hebt geen recht meer op de zorgtoeslag. Zet deze tijdig stop, zo voorkom je dat je aan het einde van het jaar het geld terug moet betalen.
  3. De opbouw voor je AOW wordt tijdelijk stopgezet. Je hebt het dan over een korting van 2% per uitgeschreven jaar.
  4. Indien je getrouwd bent: je ANW uitkering komt te vervallen.
  5. Je hebt geen recht op de kinderbijslag.
  6. Als je op een wachtlijst staat voor een huurwoning – of een huurwoning vanuit de gemeente hebt- zijn er waarschijnlijk ook consequenties.
  7. Bij de eerstvolgende belastingaangifte zal je een M-formulier toegezonden krijgen. Op dit formulier kan je situatie (en inkomsten) in het buitenland toelichten.
  8. Eventuele uitkeringen. Je kan het beste UWV hierover contacteren.
  9. Verzekeringen. De belangrijkste is de ziektekostenverzekering. JoHo Insurances kan je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!