Afstandsonderwijs of de internationale school?

Afstandsonderwijs of de internatinale school? 10 vragen om met uw expat te doorlopen.

Vertrekt een werknemer van u binnenkort voor kortere- of langere tijd naar het buitenland en neemt hij/zij het gezin mee? Heeft u dan al nagedacht over het onderwijs? Hoe wordt de Nederlandse taal onderhouden en hoe zorgt u dat, bij terugkomst in Nederland, de instroom in het Nederlandse onderwijs vlekkeloos verloopt?

Het onderwijs in het buitenland is vaak anders dan in Nederland

Het onderwijssysteem in het buitenland is vaak anders dan in Nederland. Dit maakt het vinden van goed onderwijs alleen maar lastiger. Wat is bijvoorbeeld het niveau en sluit het onderwijs wel goed aan? De onderstaande vragen kunnen u verder helpen in het vinden van een goede oplossing:

1)      Is er een goede school beschikbaar in het land van uitzending?
2)      Hebben de ouders de school bezocht?
3)      Voldoen de kinderen aan de eisen om op deze school te worden toegelaten?
4)      Denken de ouders dat de kinderen zich thuis zullen voelen op deze school?
5)      Is er Nederlandse les geregeld voor de kinderen?
6)      Beheersen de kinderen de voertaal van de school?
7)      Is er voldoende rekening gehouden met eventuele leerproblemen?
8)      Is er nagedacht over de aansluiting met het Nederlandse onderwijs?
9)      Is met de school in Nederland de terugkeer besproken?
10)    Heeft het gezin er vertrouwen in dat het onderwijs goed geregeld is?

Als het antwoord op één van deze vragen ‘nee’ is, dan kunt u contact opnemen met de Wereldschool. Wij helpen het gezin met de zoektocht naar onderwijs. De expat heeft dan de zekerheid dat het onderwijs voor zijn/haar kinderen goed geregeld is.

IB-programma op de internationale school

Tijdens de zoektocht naar goed onderwijs kan de expat kiezen voor een internationale school. Deze scholen hebben voor- en nadelen. Een internationale school is een school waar lesgegeven wordt in een buitenlandse taal (veelal in het Engels). Het zijn vaak particuliere scholen waar veel kinderen uit expat gezinnen onderwijs volgen, de kinderen zullen dus makkelijk(er) aansluiting vinden. Vaak is het niet mogelijk om via de school het Nederlands te onderhouden. Daarin kan de Wereldschool voorzien. Tot en met de 10th grade volgen de kinderen de lessen Nederlands van de Wereldschool thuis naast de internationale school. Zodra zij dan vanaf de 11th grade het IB programma volgen kan het vak Nederlands (Dutch) zelfs als officieel examenvak op de internationale school worden ingezet en worden gevolgd. Wanneer er geen Nederlands docent op de school aanwezig is kan de Wereldschool het lesmateriaal, maar ook de docent leveren. De docent van de Wereldschool onderhoudt intensief contact met de leerling en met de IB-coördinator van de internationale school. Meer informatie vindt u hier.

Toch afstandsonderwijs?

Een internationale school is niet altijd de juiste oplossing. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Gaat uw werknemer voor een kortere periode naar het buitenland dan is het raadzaam om voor de kinderen het Nederlands onderwijssysteem voor te zetten om de aansluiting bij terugkeer soepel te laten verlopen. Een ander aspect is de soms wisselende leerlingenpopulatie op de internationale school, dit kan onrustig zijn voor de kinderen van uw expat. Daarnaast gaat het vaak om particuliere scholen, die erg duur zijn. Ook zijn er veel landen waar er maar een beperkt aantal internationale scholen is en de kinderen dus lange afstanden moeten overbruggen. In al deze gevallen is het mogelijk het volledig onderwijs zelf thuis te volgen via de Wereldschool. Wij leveren alle lesmaterialen en een docent op afstand. De ouders (of een Nederlandstalige coach) begeleiden de kinderen met de lessen. Een docent van de Wereldschool kijkt de toetsen na en ondersteunt de begeleiding naar de ouders toe. Is iets niet geheel duidelijk? Dan kunnen zij altijd contact met de docent opnemen.

Iedere situatie is uniek

Ieder kind is anders en iedere situatie is uniek. De Wereldschool kan de expat en het gezin adviseren welk onderwijssysteem het beste bij de situatie van uw expat past. Meer informatie? Bezoek dan onze website: www.wereldschool.nl. Vragen? Neem dan gerust contact op via info@wereldschool.nl of 0320 – 229927.

1. Ik had graag meer info gehad over volledig thuis onderwijs.

1. Beste Ursula, ik geef het door! Mijn collega neemt z.s.m. contact met u op.

Comments are closed.