Begeleiding vanuit de Wereldschool

begeleiding vanuit de wereldschool

Tien maanden voordat we vertrokken met onze We-Sea-Waste camper zijn we bij een voorlichtingsdag van de Wereldschool in Lelystad geweest. Tijdens deze voorlichtingsdag kwamen we meer te weten over de onderwijsmogelijkheden, de leerplicht en doordat er ook andere geïnteresseerden waren, die allemaal in verschillende stadia zaten van vertrekken, wisselden we ook tips van elkaar uit. Kortom een zeer geslaagde en gezellige dag.

Na deze voorlichting stond het voor ons vast. We gaan op reis, om niet in de problemen te komen met de leerplicht schrijven wij ons uit bij de gemeente en melden wij onze kinderen aan voor de Wereldschool respectievelijk de brugklas, 2 Havo/VWO en 3 Havo/VWO. Ver voor vertrek kregen we de lesmaterialen; boeken, lesmappen, antwoordmappen, usb-sticks en cd’s.

Wat houdt de begeleiding in?

Vanuit de Wereldschool hebben we een mentor toegewezen gekregen. Alle drie de kinderen hebben dezelfde mentor, dit vergemakkelijkt de communicatie ten zeerste. In de eerste schoolweek hebben we een kennismakingsgesprek via Skype gehad met de mentor. Hierin hebben we ons over en weer voorgesteld. De kinderen konden vragen stellen en dit was heel verhelderend voor ze om hun onzekerheden weg te nemen. Verder is het kantoor van de Wereldschool constant bereikbaar voor vragen; zowel telefonisch als per mail. Of via sociale media, zoals Facebook.
begeleiding vanuit de Wereldschool

Contact met de docenten

De kinderen hebben per vak een jaarplanning. Daarin staat wanneer ze wat moeten en wanneer ze welke toets moeten inleveren. Het contact met de docenten loopt online via de website wereldschool.onderwijsonline.nl .

In de eerste schoolweek hebben de kinderen een mail gemaakt om zich voor te stellen en de docenten hebben zich voorgesteld aan de kinderen. Als de kinderen een vraag hebben kunnen ze dit via een chatgesprek stellen aan de docent. Meestal krijgen ze niet meteen antwoord, dus dan laten ze de vraag even open en komen later terug op de vraag.

De toetsen voor het hele jaar hebben we op een usb-stick mee. In de lesmap staat wanneer een tussen- of eindtoets aan de beurt is en hoeveel tijd hiervoor is. Als de toets af is moeten de antwoorden geüpload worden in de website en verstuurd worden naar de docent ter controle. De kinderen krijgen meestal binnen een week het cijfer en de opmerkingen via de website terug. Soms moet er voor de talen een video opgenomen worden of een spraakbericht.

Met Nederlands hebben we soms Skype gesprekken met de docent, bijvoorbeeld over de voortgang of als er een spreekbeurt of betoog gehouden moet worden. Om een indruk te krijgen hoe zoiets gaat kan je de volgende vlog bekijken van Jord.

We Sea Waste en onze familie blijven volgen?

Volg hun via:
Facebook @WeSeaWaste
Instagram @weseawaste
Linkedin @We Sea Waste
Twitter @WeSeaWaste
www.we-sea-waste.eu
Eigen Instagram pagina van hun dochter Roos

Meer weten over de Wereldschool?

Wil je ook naar een voorlichtingsdag komen of heb je onderwijsadvies nodig met betrekking tot je reis of emigratie naar het buitenland? Meld je dan aan voor een gratis adviesgesprek via onze website.