Biologie bij de Wereldschool

biologieles wereldschool

In mijn eerdere blogs heb ik verteld over allerlei facetten van het leren bij de Wereldschool, zoals het eindexamen en de profielkeuze. Toch heb ik nog niets verteld over hoe het nou daadwerkelijk gaat: les volgen en lesgeven bij de Wereldschool! Samen met mijn collega in de onderbouw geven wij alle biologieleerlingen van de Wereldschool les. In deze blog wil ik dan ook graag wat meer vertellen over hoe biologie bij de Wereldschool eruit ziet voor zowel de leerlingen als voor de docenten.

biologieles wereldschool voorbeeld vogelsoort

Andere omgeving

Toen ik nog les gaf op een middelbare school in Nederland nam ik soms mijn leerlingen een uurtje mee naar buiten, zodat we biologie daar in de praktijk konden zien. Als ik nu hier (op Saba) naar buiten loop, zie ik hele andere dingen dan dat mijn leerlingen zien. Zo zie ik bijna altijd  roodsnavelkeerkringvogels (Red-billed tropicbird/Phaethon Aethereus – zie foto bovenaan deze pagina) voorbij vliegen als ik in de auto zit. Een fantastisch mooie vogel en zo anders dan de vogels die je in Nederland zou zien! Al pratend met de lokale natuurbeheerorganisatie hier, blijken er veel zorgen om deze vogel te zijn hier op Saba. De nesten worden leeggeroofd door ratten of katten, waardoor de populatie langzaam verouderd, omdat de jongen niet groot worden. Dit soort casussen zijn wat ik interessant vind aan biologie en wat ik aan mijn leerlingen probeer over te brengen. Omdat ik hier dichter bij de natuur leef dan in Nederland, kom ik ze vaker tegen én is het makkelijker om naar zulke verhalen te vragen bij mijn leerlingen.

Wat betreft het lesgeven zijn er natuurlijk twee verschillende dingen: les volgen en lesgeven via de Wereldschool. Beiden worden gedaan achter een computerscherm, maar buiten dat zijn er vooral grote verschillen tussen les volgen en lesgeven!

Biologieles volgen

Als je biologieles volgt bij de Wereldschool, heb je 2-4 lessen per week. Wat je per les gaat doen, staat aangegeven in de digitale leeromgeving. Vaak is dit het lezen van een stukje tekst uit je lesboek of opdrachten die je moet maken. Als je iets niet snapt, kun je altijd in ons online platform een berichtje sturen aan mij of mijn collega, en dan helpen we je weer op weg. Soms heb je een opdracht of toets voor een cijfer. Alles wat je voor een cijfer moet maken, lever je in via het digitale inleverbakje via ons digitale platform. De docent kijkt dit dan voor je na en voorziet het van uitgebreide feedback.

Bij biologie is natuurlijk het allerleukste onderdeel om ook daadwerkelijk wat te doen met de kennis uit de boeken. Daarom zitten er ook af en toe practica of ‘buitenopdrachten’ in de lesstof verwerkt. Je kunt hierbij denken aan een practicum met een microscoop (als je die tot je beschikking hebt), maar ook een ecologie-opdracht met het op soort brengen van planten en het lopen van transecten,  of het ontleden van een mossel. Klinkt misschien vies, maar is juist heel leuk (zegt de biologiedocente)! Door de buitenopdrachten leer je beter wat er eigenlijk aan biologie in je eigen omgeving gebeurt. En dat zorgt ervoor dat de stof beter blijft hangen in je hoofd.

Als leerling ben je dus vaak te vinden op ons digitale platform en de digitale leeromgeving, maar kun je soms ook actief aan de slag! Aan de ‘andere kant’ van het digitale platform en de digitale leeromgeving zit bijvoorbeeld ik als docent. Daarover nu meer!

Biologieles geven

Lesgeven bij de Wereldschool is heel anders dan lesgeven op een gewone middelbare school – al is het maar dat ik voor biologie geen klas voor mijn neus heb! Met al mijn leerlingen heb ik individueel contact via ons digitale platform, en ingeleverd werk kijk ik per leerling na. Als een leerling biologie gaat volgen bij de Wereldschool vindt er een Skypegesprek plaats aan het begin van ieder school jaar om elkaar goed te leren kennen. Ook heb ik regelmatig chatgesprekken met leerlingen die vragen hebben.

Anders maar dan toch hetzelfde als bij reguliere school

Wat vooral heel anders (en toch ook wel weer een beetje hetzelfde) is dan lesgeven op een reguliere middelbare school, is het motiveren van leerlingen. In een reguliere les is een opbeurende opmerking bij een ongemotiveerde leerlingen zo gemaakt. Terwijl het via digitale kanalen soms lastiger is om in te schatten hoe het met een leerling gaat. De relatie die ik met mijn leerlingen heb is daarom nog heel veel belangrijker! Wat veel leerlingen vaak niet weten, is dat er ‘achter de schermen’ veel gesproken wordt met de medewerkers van het kantoor in Lelystad, en de mentor van de leerlingen. Zo is het makkelijker om in de gaten te houden hoe het met mijn leerlingen gaat.

Aandacht individuele leerling

Het lesgeven via de Wereldschool vind ik een verrijking. Ik hoor verhalen van over de hele wereld en al ver voor de coronacrisis hebben al onze docenten al veel ervaring opgedaan met digitaal lesgeven. Mijn conclusie: het is goed te doen, als je aandacht houdt voor je individuele leerlingen!

Verschillen met andere vakken

Biologie is geen kernvak, en het is ook geen vak wat iedereen kiest. Toch lijkt de basisinsteek van de vakken wel op elkaar. Bij sommige vakken, zoals taalvakken, zijn meer Skypelessen met de docent ingebouwd om te kunnen oefenen. Daarnaast moet een leerling bij sommige vakken nog een boekenlijst of andere grotere opdrachten bijhouden. Bij het volgen van 3 of meer vakken bij de Wereldschool, krijgt een leerling ook een mentor toegewezen die in de gaten houdt of hij nog op schema loopt. Toch zijn er meer overeenkomsten dan verschillen tussen de vakken!

Meer weten over de schoolvakken bij de Wereldschool?

Wil je meer weten over les volgen of geven bij de Wereldschool of heb je vragen specifiek aan mij? Neem dan gerust contact met mij op via quirine.hakkaart@wereldschool.nl, via ons contactformulier of kijk eens op onze site naar onze lesprogramma’s op afstand.