(Bron NCR)
De ‘vleugellamme’ man
Mogen jongens nog wel jongen zijn? Nee, zegt theatermaker Lucas de Man, wiens multimediale voorstelling De Man is Lam vorige maand in première ging. De voorstelling gaat over de „vleugellamme” man die zijn mannelijkheid opnieuw moet definiëren. Tegen NRC zei De Man dat de feminisering van de man is doorgeslagen. „Wat mannen nu horen, is dat macho fout is, dat testosteron fout is. Emancipatie wil zeggen: durf jezelf te zijn. Dat roepen we over minderheden en over vrouwen, en terecht. Maar waarom zeggen mannen dat niet over zichzelf?”
Het houdt niet op bij de Citotoets. In het speciaal onderwijs – voor kinderen met leer- en/of gedragsproblemen – zitten drie keer zo veel jongens als meisjes. Jongens blijven vaker zitten op de middelbare school en zakken vaker af naar lagere niveaus dan ze eigenlijk aankunnen. In de hoogste klassen van havo/vwo is 57 procent van de leerlingen meisje. 10 procent van de 18- tot 25-jarige mannen heeft geen bruikbaar diploma (een ‘startkwalificatie’), tegenover 7 procent van de vrouwen.
Ze gaan ook meer risico’s aan dan meisjes. „Een meisje begínt niet eens aan een hoge blokkentoren omdat ze weet dat hij zal omvallen. Een jongen wel. Die bouwt net zo hoog tot hij omvalt en houdt er geen rekening mee dat de toren dan op werkjes van andere kleuters neerstort. Daar leert hij juist van.”
Een duw of een schop
En jongens lossen conflicten anders op. De meeste jongens praten minder dan meisjes en beëindigen ruzies met een klap of een duw of een schop.
Jongens tasten ook krachten af, zegt Woltring. „Wie is hier de sterkste? Ze vechten soms iets uit maar zijn het al heel snel weer vergeten. Meisjes lossen ruzies al heel jong op met woorden. Het taalvermogen van jongens ontwikkelt zich later, gemiddeld, dan dat van meisjes. Jongens kunnen heus leren om zich te beheersen. Maar ze moeten het nut ervan inzien. Dat geldt voor alles wat ze leren – het moet nuttig zijn, anders beginnen ze er niet aan.”
Dit zijn de jongens waar de juf last van heeft. Jongens met jongensgedrag.
Theatermaker Lucas de Man: „ Het onderwijssysteem is totaal niet aangepast aan mannen. Op presterende wezens. Vrouwen passen daar beter in: goed doen, netjes doen, correct doen. Dat zie je aan de resultaten.” Opvallend, zegt onderwijsadviseur Woltring, is dat op de scholen waar jongens goede cijfers halen, de meisjes dat ook doen; andersom geldt dat niet: er zijn scholen waar de meisjes structureel beter presteren dan de jongens.
Wat zijn benieuwd naar jouw mening. Wat vind jij van de “verjuffing” van het onderwijs?
Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!