Geschiedenisles over de ijstijd van Wereldschool blogger Paul!

Paul, één van onze Wereldschool bloggers is 10 jaar oud en woont in Freetown, Sierra Leone. Naast zijn normale onderwijs volgt hij de vakken aardrijkskunde en geschiedenis bij de Wereldschool. Vooral van geschiedenis is hij een grote fan, vandaar dat hij zijn kennis graag wil delen door voor ons te bloggen. Vandaag vertelt Paul ons meer over de ijstijd.

De ijstijd

Vandaag gaan we het hebben over de ijstijd. Er zijn in totaal 5 ijstijden geweest maar wij gaan het over de meest populaire hebben: het Kwartair. Het Kwartair is de laatste ijstijd en begon ongeveer 2.5 miljoen jaar geleden en eindigde rond 110 duizend jaar geleden. Het is ook de periode waarin de moderne mens verscheen. De temperatuur was toen heel laag; in de zomer was het 10 graden kouder dan in een zomer van nu (Brrrr). Er kwamen ook grote dieren voor, die de voorouders zijn van dieren van nu, zoals de mammoet (voorouder olifant), sabeltandtijger (voorouder tijger), grottenleeuw (voorouder leeuw), en de oeros (voorouder stier). Er waren bijna geen overstromingen want de zeespiegel was toen 125 meter lager dan nu!

Benieuwd hoe Nederland er tijdens de ijstijd uitzag? Je ziet het in de video van Schooltv.

De ijstijd en de film “Ice Age”

De film “Ice Age” is gebaseerd op de ijstijd. Laten we de dieren uit de film vergelijken met de echte dieren:

• Mammoet: leefde wel in de ijstijd maar had geen klein bosje haar op het hoofd zoals Manny.
  • Sabeltandtijger: leefde ook in de ijstijd en heeft een grote vergelijking met Diego uit de films.
  • Eddie en Crash: Ik weet niet precies welke dieren dit zijn dus ik kan geen vergelijking doen.
  • Luiaard: Sid is een luiaard maar die leefde niet tijdens de ijstijd en als die toch tijdens de ijstijd zou leven dan was hij veel groter.

Geschiedenisles volgen?

Krijgt jouw kind in het buitenland geen geschiedenisles of wil je je kind graag kennis over de geschiedenis van Nederland meegeven? Bij ons kun je geschiedenislessen volgen vanaf groep 4. Neem voor meer informatie contact  met ons op.

Meer geschiedenis met Paul

Wil je graag meer leren? Elke maand plaatsen wij hier een blog van Paul. Je kunt ook een kijkje nemen op zijn blogpagina.