Columnist Kim Lijffijt

Hier is ie dan, mijn eerste blogpost! De komende maanden ga ik voor de Wereldschool schrijven over een veelvoud aan onderwerpen, allemaal gerelateerd aan ons onderwijs, de manier van werken en de inhoud van de leerstof.

Bloggen is een stuk leuker als je het wat persoonlijk maakt, daarom ga ik in deze eerste blogpost nog niet zo diep op de inhoud in en stel ik mezelf eerst eens aan jullie voor!

Aangenaam: Kim Lijffijt, docent Nederlands VO

Mijn naam is Kim Lijffijt en ik werk inmiddels al meer dan twee jaar met veel plezier als docent Nederlands (voortgezet onderwijs) voor de Wereldschool.  Ik begon met maar een paar leerlingen, inmiddels begeleid ik meer dan zeventig leerlingen, in alle leerjaren havo en vwo. In de afgelopen twee jaar heb ik ook meegeholpen met het schrijven van de lessen bij de nieuwe methode, Op Niveau. In de komende maanden ga ik aan de slag met de nieuwe lessen voor 5 en 6 vwo. Ik vind dit erg leuk om te doen, ook al ging de implementatie van de nieuwe methode gepaard met wat horten en stoten. Alles werkt inmiddels zoals het hoort en deze nieuwe methode biedt veel meer online mogelijkheden dan de vorige methode die we gebruikten.

Kim Lijffijt

Nederlandse les in Boedapest

Mijn onderwijscarrière ben ik begonnen in 2012, op een montessorischool in Zeist (vlakbij Utrecht). In de afgelopen zes jaar heb ik op veel verschillende scholen gewerkt, telkens tijdelijk. Niet omdat ik het niet naar mijn zin had, maar omdat ik ook veel in het buitenland ben geweest! In 2014 ben ik voor het eerst geëmigreerd, ik heb toen een jaar lang lesgegeven in Boedapest, op de Nederlandse Taal & Cultuurschool daar. Dit was de eerste keer dat ik in het buitenland woonde en ook mijn eerste aanraking met het lesgeven aan Nederlandse kinderen en tieners die in het buitenland wonen.

NTC Boedapest
NTC school Boedapest

Sinds ik bij de Wereldschool werk, heb ik nog meer vrijheid om te gaan en staan waar ik maar wil. Aangezien onze leerlingen verspreid zijn over de hele wereld, maakt het voor mij niet uit vanaf waar ik lesgeef. Terwijl ik deze blogpost schrijf, zit ik in zonnig Thailand (zie de foto hieronder voor mijn uitzicht op dit moment).

Nederlandse les thailand
Mijn uitzicht op dit moment

Nederlandse les vanuit Thailand, Bali en Nepal

Ik vind het geweldig dat ik op deze manier kan werken! Wat een zegen om de wereld rond te kunnen reizen en tegelijkertijd op zo’n fijne manier in contact te blijven met het moederland. Om een fijne balans te houden tussen werken en wonen, zorg ik op de plaatsen waar ik ben voor een prettige werkroutine. Om deze reden, en ook omdat ik het prettig vind een plaats wat diepgaander te leren kennen, blijf ik telkens een aantal maanden op één plaats. Op deze manier heb ik de afgelopen twee jaar in een aantal plaatsen in Thailand gewoond, op Bali en in Nepal.

Nederlandse les Nepal
Phewa Lake, Pokhara, Nepal

Ik houd het contact met mijn moederland vers

In de lente en in de zomer kom ik graag terug naar Nederland, als het weer wat beter begint te worden en de zon de donkere winter heeft weggejaagd. Zo hou ik mijn contact met het moederland vers en ook mijn contact met het onderwijs in Nederland. Ik werk dan tijdelijk op een middelbare school, als ziektevervanging voor een docent die is uitgevallen of bij een tijdelijk project. Dit jaar ga ik in april en mei examentrainingen geven in Nederland, dan begeleid ik leerlingen daar die extra uitleg, oefening en hulp nodig hebben om hun examen Nederlands goed af te ronden.

Soesterduine
Mijn favoriete plek in Nederland: Soesterduinen

Ik kijk er naar uit om jullie de komende maanden te vertellen over mijn werk en om jullie extra informatie en tips te geven over hoe jullie het meeste kunnen halen uit de lessen van de Wereldschool. De komende blogposts zullen gericht zijn op onderwerpen als zelfstandig werken, werk inplannen, motivatieproblemen, examens, online en offline werken en allerlei andere zaken die te maken hebben met de lessen bij de Wereldschool. Tegelijkertijd zal ik jullie ook up-to-date houden over mijn locatie op deze prachtige aardbol. Wie weet ben ik binnenkort wel bij jou in de buurt!

Ik deel graag nog wat mooie foto’s met jullie!

Nederlandse les in Nepal
Mardi Himal, Anapurna, Himalayas, Nepal