Danielle Muliar

In de zomer van 2013 had ik veel geluk en belandde ik in de zevende hemel. Na een succesvolle balletauditie tekende ik een vijfjarig contract bij één van de oudste dansscholen ter wereld: de Bolshoi Ballet Academy. Ik kon niet wachten tot 1 september, mijn eerste schooldag. Daar stond ik dan: voor de ingang van een gigantisch groot rechthoekig gebouw in Moskou met twee koffers, één met balletspullen en de ander vol met Wereldschoolboeken in het Nederlands.  Pas toen realiseerde ik me dat mijn Zwanenmeer, de idyllische balletwereld waarover ik zo lang droomde, in één dag in een Tranenmeer veranderde. Ik was daar helemaal alleen, zonder ouders, familie, vrienden en zonder één woord Russisch.

Elke dag, van maandag tot en met zaterdag, had ik klassieke balletlessen met daarnaast verschillende andere dansvakken. Eigenlijk had ik met mijn drukke agenda geen tijd meer om te huilen. Ik begreep ook dat zelfstandig een weg vinden op een plek waar de lat zo hoog ligt onmogelijk is zonder de taal te beheersen. Om die reden heb ik in een korte tijd de Russische taal onder de knie gekregen.

Nu is het derde jaar dat ik heen en weer reis tussen Amsterdam en Moskou. Dat komt door mijn dubbele opleiding. Naast de voltijd dansopleiding op het Moskou ‘se Bolshoi volg ik ook de Wereldschool, het Nederlandse middelbare onderwijs online, thuis in de Pijp. Doordat ik leerplichtig ben, zit ik letterlijk en figuurlijk in een spagaat: tussen de Bolshoi Balletacademie en het Nederlandse onderwijs. Ik wil in het Bolshoi voltijd blijven studeren en daarnaast moet ik ook het diploma van de Nederlandse middelbare school halen.

Om online te studeren, moet je bepaalde eigenschappen bezitten zoals: doorzettingsvermogen, geduld en creativiteit. Discipline is onontbeerlijk omdat er een sterke nadruk ligt op het individueel en zelfstandig werken. Bij een thuisstudie online werkt alles anders. Er is geen rechtstreeks contact met je leraar, want alle communicatie verloopt via de e-mail, bijna anoniem. Vragen stellen doe je schriftelijk. Dat geeft me een soort van open dagboekgevoel, je schrijft er elke dag in. Antwoord op je vragen krijgen of feedback ontvangen kan dus wat langer duren dan dat je op een gewone school gewend bent en daarop moet je geduldig wachten. Maar een voordeel is: je studeert wanneer het jou het beste uitkomt en hoeft je niet te houden aan de vaste studietijden.

Hoewel ik de docenten niet ken, heb ik een goed en warm gevoel over hen. Ze begrijpen me, houden rekening met mijn drukke rooster en vragen soms hoe het met me gaat. Ik heb zelfs een keer mijn lieve mentor ontmoet in Nederland, wat erg leuk was na al die online-communicatie!

Alhoewel ik voor deze studie al mijn vrije tijd moet opofferen, vind ik studeren op de Wereldschool nog steeds heel leuk. Want dankzij de Wereldschool kan ik  mijn studie in Moskou voortzetten. Daardoor kan ik die twee opleidingen, thuis en in het buitenland, combineren. Ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier verbonden blijf met Nederland en mijn thuisbasis in Amsterdam.