De integratie is gelukt!

integratie is gelukt

A trip down memory lane

Gefeliciteerd, de integratie is gelukt! Volledig geïntegreerd zult u misschien niet zijn, maar u en uw kinderen zijn wel burger in het nieuwe land; u werkt, zij volgen onderwijs, hebben nieuwe vriendjes enzovoort. Maar dan? Onvermijdelijk komt er een moment dat u voor de volgende keuze staat: teruggaan of blijven in het nieuwe land? In deze blog nemen wij u mee in deze keuze.

Bewustwording!

Een erg belangrijk kernwoord bij het maken van dergelijke keuzes is bewustwording. Denk na over welke vragen er naar voren komen. Waarom ga ik terug? Wat laat ik achter? Wat denk ik straks te vinden? Eerdere overwegingen om te vertrekken, kloppen die nog wel?

Remigratie.

Uit ervaringen blijkt dat remigratie moeilijker is dan emigratie. Een cultuurshock bij terugkomst ligt op de loer. Cultuurshock bij terugkeer, ik hoor u denken. De tijd in Nederland heeft niet stil gestaan. Alles is hetzelfde gebleven, maar toch is alles anders. Het proces van integreren begint opnieuw. Opnieuw de aansluiting vinden in het ‘’normale’’ leven van uw vrienden, familie en kennissen is de basis. Plan bezoekjes, laat uw kinderen sporten, spelen en vertellen over hun ervaringen in het Anderland. Gezinsproject 2.0 is geboren.

Wereldkinderen.

Van wereldkind weer terug naar Nederland. Afhankelijk van hun leeftijd en de verblijfsduur in het buitenland maakt dat de terugkeer per kind verschillend is. Een constante factor in het leven van uw kinderen is onderwijs. Naar school gaan brengt het vertrouwde gevoel van Nederland, de structuur en het plezier weer terug bij uw kinderen! Wacht hier dan ook niet te lang mee.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!