De internationale school in Sri Lanka

July van 8 jaar over haar schoolleven in Sri Lanka

internationale school in Sri Lanka

Ik ben July en ik ben 8 jaar oud. Ik ben met mijn ouders naar Sri Lanka verhuisd in juli 2015.

Ik ga naar de Overseas School of Colombo (OSC). Dit is een Internationale IB school. Ik ben begonnen in Grade 1 en nu zit ik in Grade 2. Het is een geweldige school en ik heb het er heel erg naar mijn zin.

Het zijn wel lange dagen want we beginnen al om 07.20 tot 14.40. Op woensdag zijn we om 13.30 al klaar. Je kunt op alle dagen na school  afterschool activities doen. Er is in Sri Lanka niet heel veel te doen buiten school. Dus ik doe 3x in de week na school een leuke activiteit zoals Yoga en zumba. Deze lessen duren een uurtje en ben ik om 15.45 klaar. Je kan dit 4 keer per jaar wisselen. En er is een hele lange lijst waar je uit kunt kiezen. We zitten nu met 17 kinderen in de klas en we hebben een juf en een assistent juf.

Het lijkt wel een beetje op middelbaar onderwijs, want voor een aantal vakken hebben we andere leraren en gaan we ook naar andere lokalen.Iedereen is heel erg aardig en er zijn zoveel verschillende kinderen op deze school. We zijn hier met 40 verschillende nationaliteiten.

De school is goed beveiligd. We hebben bewakers bij de poort en bij binnenkomst van de school. Ook bij het zwembad is altijd een bewaker.

We doen heel veel aan sport. Je kan ook in een sportteam komen voor bijv. zwemmen, voetbal, volleybal, badminton, track&field….. er zijn dan ook veel International competities in heel Azie.

Toen ik hier naartoe kwam sprak ik bijna nog geen Engels behalve een aantal basiswoorden. Gelukkig hebben ze daar veel ervaring mee hier op school en zijn er speciale leerkrachten voor. Na ongeveer 3 maanden sprak ik al vloeiend engels.

In het eerste jaar dat ik hier woonde heb ik de Wereldschool groep 4 gedaan. Ik had de vakken begrijpendlezen, schrijven, rekenen en taal/spelling. We zouden namelijk eerst maar een jaar blijven en zo kon ik goed bij blijven met mijn Nederlands en kon ik weer makkelijk instromen op mn basisschool. Toen hadden papa en mama besloten om nog 4 jaar langer te blijven. Nu doe ik van de Wereldschool groep 5 alleen nog taal en spelling. Zo kan ik mijn nederlands nog netjes bijhouden. Ik krijg nu ook veel huiswerk iedere dag van mijn school hier en anders wordt het teveel  om nog meer vakken van de Wereldschool te doen.

Van maandag tot vrijdag doe ik mijn Engelse huiswerk en in het weekend doe ik mijn Nederlands. Anders gaat alles door elkaar heen.

Ik heb volg de lessen online en heb een aantal werkboeken om in te werken.

Mijn moeder is altijd in de buurt mocht ik ergens niet uitkomen en helpt mij daarbij. Soms hebben we ook de grootste lol omdat ik regelmatig Engelse woorden gebruik of omdat ik de klemtonen anders ga zeggen in het Nederlands. Gelukkig verbeterd mama mij dan en leer ik hier weer van.

Ik hoop dat ik jullie zo iets meer heb kunnen laten weten over mijn schoolleven in Sri Lanka!!

Groetjes van July

Onderwijs in Sri Lanka

Het huidige schoolsysteem in Sri Lanka is een overblijfsel van het koloniale verleden. Ze hanteren het Engelse schoolsysteem. Kinderen volgen onderwijs vanaf hun zesde leerjaar en zijn leerplichtig tot het zestiende jaar. Het percentage analfabeten behoort met 11% tot een van de laagste van Azië, maar desalniettemin is het percentage natuurlijk veel te hoog. Onderwijs is gratis. Echter gaan niet alle kinderen naar school: ongeveer de helft maakt de opleiding niet af. De kwaliteit van de reguliere scholen is niet heel hoog. Met name de plantagescholen staan niet hoog in aanzien. Verhoudingsgewijs beschikken deze scholen over weinig bevoegde leerkrachten en leermiddelen. Naast het reguliere onderwijs zijn er ongeveer 350 boeddhistische Privena-scholen.

De kwaliteit van de privé- en internationale scholen is aanzienlijk beter. Dat zie je echter ook terug in het kostenplaatje.

Privé onderwijs in Spanje

Basisonderwijs in Spanje? Klik hier om daar over te lezen.

onderwijs in spanje

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!