Geschiedenis met Wereldschoolblogger Paul – De Romeinen deel 2

gecshiedenis romeinse rijk paul

Na het eerste deel over het Romeinse Rijk, komt nu het tweede deel. Paul, onze Wereldschoolblogger en -leerling, neemt jullie weer mee in de tijd van de Romeinen. Paul is een tienjarige geschiedenis kenner en schrijft graag over geschiedenis. Hij woont in Freetown, Sierra Leone en gaat daar naar de Amerikaanse school. Bij de Wereldschool volgt Paul de vakken geschiedenis en aardrijkskunde met de methode Speurtocht en De Blauwe Planeet. Elke maand schrijft hij een blog voor de Wereldschool over een geschiedenisonderwerp. Veel leesplezier!

De Romeinen deel 2

Welkom terug bij de Romeinen! Dit is deel 2 van de 3 delen van “de Romeinen” als je deel 1 niet hebt gelezen doe dat dan. Nou laten we beginnen.

Toen de laatste koning van de troon was gestoten begon de republiek. Onder de republiek begon de-nu hetende-Rome uit te breiden en veroverde al snel bijna heel Italië. Maar toen, in 264 v.C begon het echt snel uit te breiden en Sicilië werd de eerste provincie. Ten noorden van Italië veroverde ze ook grote gebieden. En toen in 80 v.C Julius Ceasar aan de macht kwam begon het heel snel uit te breiden, West Europa (Nederland in 44 v.C) werd bezet, de Engelsen werden verslagen, Noord Egypte werd veroverd.

Salische Franken Romeinse rijk

De Salische Franken onderwerpen zich in 358 aan de Romeinse opperbevelhebber Flavius Claudius Julianus. Collectie Rijksmuseum.

Er werden ook belangrijke dingen uitgevonden zoals spiegels en dakpannen, maar het meeste wat de Romeinen hadden was door de grieken overgenomen en verbeterd. Maar toen Ceasar werd vermoord werd het Romeinse Rijk kleiner en kleiner totdat er van het grote Romeinse Rijk bijna niets meer over was, dat was mede te danken aan hele domme keizers zoals bijvoorbeeld Nero. Wat er daarna is gebeurd vertel ik jullie in de volgende blog.

Zie nog een leuke video; “Ben jij net zo sterk en stoer als een Romein?”

Volgende keer: De Romeinen deel 3
En vergeet niet een reactie te zetten, ik zal hem zeker antwoorden.

Geschiedenis met de Wereldschool

Leerlingen kunnen vanaf groep 4 het vak geschiedenis volgen. In het basisonderwijs gebruiken wij de methode Speurtocht. Specifiek gericht op de geschiedenis van Nederland. Met ongeveer 1 uur per week geef je jouw kinderen een stukje cultuur mee. We bieden naast het vak geschiedenis ook we andere vakken aan, zoals wiskunde, rekenen of begrijpend lezen. Wist je dat wij uniek zijn in het aanbieden van volledig afstandsonderwijs? Wil je meer weten over het volledige onderwijs neem dan contact met ons op.

Meer blogs van Paul

Op de website van Paul vind je nog veel meer geschiedenisonderwerpen waar hij graag over schrijft. Op zijn blogpagina schrijft hij graag over ridders, Romeinen en de middeleeuwen.

Volgende maand lees je weer een nieuwe blog op onze website van Wereldschoolblogger Paul.