Maak kennis met onze Wereldschooldocenten: docent Cathy

docent aan het woord Wereldschool

Onze Wereldschoolleerlingen volgen het afstandsonderwijs waarbij ze begeleiding krijgen van betrokken leerkrachten. We stellen je graag voor aan één van onze docenten: Cathy van der Valk. Wil je ook weten wat Cathy bijzonder vindt aan het begeleiden van leerlingen op afstand? Lees dan haar introductieblog.

Wie ben ik?

Mijn naam is Cathy van der Valk en kom oorspronkelijk uit Engeland. Ik ben eerst begonnen als docent muziek en toen ik ongeveer 20 jaar geleden naar Nederland verhuisde, ben ik docente Engels geworden. Ik heb op drie verschillende middelbare scholen gewerkt, zowel in Nederland als in het buitenland. De afgelopen twaalf jaar heb ik vooral les gegeven in het bovenbouw, met name IB, vwo en havo. Ik ben in maart 2018 verhuisd naar de Verenigde Staten, samen met mijn man en onze jongste dochter en hebben nu ook een kat die wij geadopteerd hebben bij de plaatselijke dierenasiel. Onze twee andere dochters zijn in Nederland gebleven. Als gezin houden wij van hardlopen, fietsen, naar de bioscoop gaan en tijdens de schoolvakanties reizen. In mijn vrije tijd geef ik ondersteuning aan niet-Engelstalige kinderen die nu in de VS zijn komen wonen en speel af en toe piano en hobo.

Buitenland-ervaring

Als tiener speelde ik in de plaatselijke jeugdorkest en maakte mijn eerste buitenlandse reis naar Frankrijk. Daar kreeg ik ook de kans om in een gastgezin te verblijven en toen wist ik al dat ik andere landen wilde gaan bezoeken. Mijn tweede baan als docent muziek was in Duitsland. Daarna heb ik samen met mijn familie in België, Israël, Duitsland en Nederland gewoond. En nu willen wij veel reizen met ons campeerbusje om op deze manier het leven en de natuur op een andere continent te ontdekken.

Wat is mijn rol bij de Wereldschool?

Ik werk bij de Wereldschool als docent Engels in de bovenbouw. Ik begeleid de leerlingen voor hun havo en vwo staatsexamens. Dit zorgt voor een goede aansluiting op het tertiaire onderwijs als de leerlingen terug in Nederland zijn. Ik heb regelmatig contact zowel via Skype als via de IVIO-website, omdat de meerderheid van mijn leerlingen over de hele wereld wonen. Het is soms oppassen met tijdsverschillen, want waar ik woon zijn wij 6 uur eerder in de tijd dan in Nederland, maar het is heel bijzonder om de verschillende culturele ervaringen van de leerlingen te horen op deze manier. Het zijn ook ideale middelen om persoonlijk feedback te geven.

Wat is er uniek aan de Wereldschool?

Met de Wereldschool kunnen leerlingen overal ter wereld meer zelfstandig in hun studieaanpak worden. Zij kunnen hun eigen tempo bepalen, zonder zich aan vaste schooltijden te houden terwijl ze erkende Nederlandse onderwijs in een vertrouwde leeromgeving volgen.

Een goede raad tot slot

Geniet samen met je familie van een leerzaam en bijzondere ervaring tijdens jullie verblijf in het buitenland.