Door te communiceren kun je leren!

Het is weer tijd voor een nieuwe blogpost! Vorige keer heb ik geschreven over negen belangrijke redenen om voor de Wereldschool te kiezen. Vandaag zal ik jullie iets vertellen over het belang van een goede communicatie met de docent. Ik zal vertellen wanneer je contact opneemt met je docent en op welke manier je dit kunt doen.

Het simpele antwoord: wanneer je maar wilt en op erg veel manieren!

Een vol programma

Een uurtje geleden voerde ik een gesprek met een leerling via WhatsApp. Skype lukte even en niet en gelukkig hebben we in deze tijd allerlei media tot onze beschikking. Overigens doen niet alle leerkrachten dit standaard, de docent bepaald haar/zijn eigen werkwijze. Deze leerling, halverwege het jaar ingestroomd, wilde graag wat onderdelen overslaan. Bij de Wereldschool volgen we het volledige Nederlandse middelbareschoolprogramma. Dat programma is voor Nederlands gebaseerd op drie/vier uur klassikaal les per week plus een flinke hoeveelheid huiswerk. Dat betekent dat je als Wereldschoolleerling, net als de leerlingen in Nederland, vier tot vijf uur bezig bent per week met het vak Nederlands. Voor leerlingen die daarnaast nog veel andere vakken volgen, of naar een internationale school gaan, is dit soms erg veel.  Het kan lastig zijn om alles goed bij te houden en als de hoeveelheid toeneemt, is het extra lastig om gemotiveerd te blijven.

Blijf altijd communiceren

Gelukkig zijn individuele aanpassingen aan het programma (bijna) altijd mogelijk! Hiervoor is het van groot belang om goed met de docent te blijven communiceren. Helaas merk ik vaak dat wanneer de motivatie om te werken afneemt bij leerlingen, ze ook ophouden mijn mails te beantwoorden. Ze steken hun spreekwoordelijke kop in het zand. Dit lost niets op natuurlijk!

Loop je ergens tegenaan, neem dan altijd contact op met je docent, wat het probleem ook is! Samen staan we sterker. Ik ben er om je te helpen. Af en toe kan ik streng zijn, je een slecht cijfer geven of je achter de broek zitten over je planning. Ik ben echter altijd voor rede vatbaar en er zijn weinig problemen waar geen oplossingen voor zijn. Je kunt contact met me opnemen als je zelf de oplossing voor een probleem al weet, maar ook als je helemaal verdwaald bent en geen uitweg meer ziet. Dat je de oplossing niet ziet, betekent absoluut niet dat deze er niet is! Samen zien we veel meer dan alleen!

De docent heeft overzicht

Als docent heb ik overzicht over de lesstof. Daarnaast weet ik nog veel meer: ik weet waar de oefeningen toe dienen, hoe het examen eruit ziet en welke vaardigheden je in elk leerjaar onder de knie zou moeten hebben. Doordat ik overzicht heb op al deze zaken, kan ik per individuele leerling goed bepalen welke zaken essentieel zijn om af te ronden en welke kennis al in orde is. Elke leerling kan bij ons zijn of haar eigen route volgen.

De berichtenbox

Er zijn verschillende manieren om contact te zoeken met je Wereldschooldocent. De eerste weg is altijd via de berichtenbox van het leerlingvolgsysteem. Wederom: je kunt overal contact over opnemen. Over de lesstof, over je planning, over je motivatieproblemen of over een leuk boek waar je enthousiast over bent. Ik vind het ook leuk om te lezen hoe het met je gaat en hoe je week is geweest. Het leven in Cambodja is heel anders dan dat in Noorwegen of Arizona. Ik vind het leuk om ook een kijkje in jullie dagelijkse bezigheden te krijgen. Daarnaast gebruik je de berichtenbox als je een verzoek hebt om op een andere manier te communiceren.

Een gesprek met je docent

Daarnaast kan het voorkomen dat je een echt gesprek met je docent wilt voeren. Als er veel over-en-weer gesproken moet worden, veel informatie uitgewisseld, kan het praktischer zijn om te bellen (via de telefoonlijn of via het internet) of een videogesprek te voeren (via Skype of een ander medium). Om kennis te maken vindt er bij voorkeur altijd een Skypegesprek plaats. Dan kunnen we elkaar even live zien, dat is prettig voor alle latere communicatie.

Verder kun je met je docent Skypen om een nieuwe planning te bespreken, omdat je er even helemaal doorheen zit of om een bepaald onderdeel van de lesstof grondig door te spitten. Ik spreek bijvoorbeeld af en toe een leerling die moeite heeft met leesvaardigheid. We kunnen dan samen een leestekst doornemen: de manier van lezen, de vragen, hoe deze bedoeld zijn en waarom een bepaald antwoord nu juist het juiste is. Ook kan ik uitleg geven over grammatica. Lesstof kan vaak uit veel verschillende hoeken benaderd worden. Ik kan zinsontleding uitleggen voor leerlingen die goed zijn in rijtjes stampen, maar ik kan ook uitleg geven op basis van de abstracte taalkundige regels achter de zinsdelen.

Sommige leerlingen hebben een stok achter de deur nodig om aan het werk te blijven. Een groot voordeel van online onderwijs is de grote hoeveelheid vrijheid die elke leerling geniet. Dit voordeel kan in een nadeel veranderen voor leerlingen die het contact met de docent nodig hebben om zich gezien te voelen. Voor deze leerlingen kan het helpen om regelmatig een Skypegesprek in te plannen. Een maandelijks gesprek om de voortgang te bespreken en elkaar even te zien. Per maand zal verschillen hoe lang zo’n gesprek duurt. Ook een kort gesprek kan motiverend zijn, de leerling ziet dat de docent hem/haar nog steeds volgt en bijstaat.

Wereldwijd contact

Hopelijk is het me gelukt om jullie te overtuigen van het belang van goede communicatie naar de docent. Daarnaast weet je nu iets meer over de verschillende kanalen die je daarvoor kunt gebruiken. Het maakt niet uit of we ons beiden aan de andere kant van de wereld bevinden. We zijn de Wereldschool, we zijn verbonden, waar we ook zijn!

Voor mij is dat op dit moment in wonderschoon landelijk Italië: de heuvels van Verona.

De werkplek inrichten

Mijn collega Iris heeft een blog geschreven over het inrichten van de werkplek. Heb je deze al gelezen?