Elke zaterdagochtend Nederlandse les in China

Sinds 2013 wonen wij – Dieter, Maartje, Julia (12), Kaj (8) en Paul (6) – in verband met Dieters werk in Shenzhen, China. Shenzhen is een van de snelst groeiende wereldsteden op aarde. Telde het dertig jaar geleden nog geen 300.000 inwoners, op dit moment wonen er 14.000.000 mensen in deze bruisende stad.

Nadat we besloten de stap naar China te zetten, gingen we ons bezinnen op de internationale school voor ons drietal. Ter voorbereiding hebben we toen een start gemaakt met de Engelse lessen. Tegelijk kwam aan de orde hoe we het Nederlands bij onze kinderen op peil zouden gaan houden. Dat laatste was geen enkele vraag voor ons; onderzoek wijst overduidelijk uit dat het op peil houden van de moedertaal vele voordelen voor het kind met zich meebrengt, waaronder het sneller en beter leren van een tweede taal. We willen onze kinderen niet tekort doen…

Aanvankelijk hadden wij ons ingeschreven voor een online klas. Maar een paar weken voor de start hebben we ons bedacht. De niet flexibele deadlines gaven ons een gevoel van stress. We zochten een meer individueel afgestemd, flexibel programma en zo zijn we uiteindelijk bij de Wereldschool terecht gekomen. Tot op de dag van vandaag zijn we super blij met deze keuze. Het is heerlijk om een schema te volgen en er ook flexibel mee om te gaan. We hoeven aan niemand verantwoording af te leggen als de kinderen 2 of 3 weken – door vakantie of welke reden ook – geen Nederlandse les kunnen volgen. Door de doordeweekse drukte zou dat trouwens ook niet lukken; het is simpelweg niet vol te houden.

Hoe volgen wij het Wereldschoolprogramma?
Op zaterdagmorgen gaan bij ons de Nederlandse lesboeken open. Op andere dagen zijn de kinderen te druk met hun Engelse huiswerk. In het begin ging dit met behoorlijk wat protest gepaard: zaterdagmorgen! Maar door consequent elke week op dezelfde dag en dezelfde tijd te doen, krijgt het voor kinderen ook iets voorspelbaars en gaat het deel uitmaken van hun routine. Ze leren gaandeweg ook dat discussiëren weinig effect heeft. Als de kinderen een morgen goed gewerkt hebben, krijgen ze een sticker waarmee ze voor een luxe familie-uitje kunnen sparen. De eerstvolgende beloning is een dag Disneyland Hong Kong.

Zelf les geven is heel plezierig. Het is ontzettend leuk om je te verdiepen in de lesmethodes. De intensieve manier van lesgeven levert ook voor de kinderen voordeel op. Aanvankelijk nam de voorbereiding veel tijd in beslag, maar al doende krijg je het lesgeven beter onder de knie. Je leert als ouder wat belangrijk is en wat je kind (eventueel) kan overslaan. We zijn ook super blij met de begeleiding die we krijgen. De juf schrijft altijd een leuk stukje vanuit Nederland, is heel flexibel en heeft ook veel begrip voor de situatie waarin wij leven. Dat ervaren wij als belangrijk, want het extra lesgeven is gewoon intensief. Tegelijk hoort het nu eenmaal bij het leven waarvoor wij gekozen hebben en dat aan de andere kant zo veel mooie, uitzonderlijke dingen biedt. Als we zien hoe onze kinderen het in beide talen boven verwachting goed doen, dan geeft dat veel energie om door te gaan.