Flexibel online afstandsonderwijs iets nieuws?

Is flexibel onderwijs iets nieuws? Bij de Wereldschool niet!

Op dit moment staat de media er vol van. Een twintigtal scholen voert een proef uit voor flexibele lestijden en vakanties op scholen. Kortgezegd houdt dit in dat scholen de lestijden meer aanpassen aan de wensen van de ouders. Drie weken op vakantie in mei of vier dagen naar school in plaats van vijf? Dit is binnen deze proef mogelijk.

Voor de deelnemende scholen komen twee eisen te vervallen: de landelijk vastgestelde vakantieperiodes en de vijfdaagse schoolweek. Zolang de leerling maar 940 uur les per jaar krijgt en het vereiste niveau haalt. Hoe? Dat kan de school dus in overleg met de ouder zelf bepalen.

Wat zijn de reacties van ouders?

Op de verschillende social media veel reacties van ouders, zowel voor- als tegen. Veel ouders zijn bang dat de kwaliteit achteruit gaat: “Mooi zeg, de kwaliteit van het onderwijs nog meer naar beneden.” Ook de werkdruk van de docenten wordt vaak benoemd: “De leerkrachten zijn hun vakantie kwijt, de druk neemt toe en kinderen weten niet waar ze aan toe zijn.” Er zijn ook ouders die er wel heil in zien: “Lijkt me super goed voor de ouders vooral voor de goedkopere vakanties en werktijden!” De reacties zijn dus heel wisselend.

“Mooi zeg, de kwaliteit van het onderwijs nog meer naar beneden.

Flexibel onderwijs bij de Wereldschool al jaren mogelijk

Wist u dat flexibel onderwijs bij de Wereldschool al jaren mogelijk is? De Wereldschool biedt het volledige afstandsonderwijs. Het is mogelijk het volledige basisonderwijs te doen en je middelbare school diploma te behalen (mogelijk voor vmbo tl, havo en vwo). De gehanteerde methode is hetzelfde als in Nederland. Het onderwijs wat de kinderen normaalgesproken op school zouden hebben gehad krijgen ze nu thuis, op afstand. De lessen zijn flexibel in te delen en de docent kan u helpen met het maken van een planning. Daarnaast krijgt u langer de tijd om een schooljaar af te ronden: achttien maanden. Dit geeft u de ruimte de lessen flexibeler in te delen. Loopt de verhuizing uit of zijn er andere problemen waardoor u tijdelijk niet aan het onderwijs toekomt? Geen probleem, daar is ruimte voor!

Bij de Wereldschool krijgt u 18 maanden om een schooljaar af te ronden.

Hoe zit het dan met kwaliteit van het afstandsonderwijs?

In reacties van ouders op de proef voor flexibele lestijden komt vaak naar voren dat men bang is dat de kwaliteit naar beneden gaat. Begrijpelijk, want de berichtgeving is vaak niet zo positief. Volle klassen, te weinig docenten, noem het maar op. Maar hoe zit het nou met de kwaliteit van het onderwijs bij de Wereldschool? Gemiddeld gezien scoren de leerlingen bij de Wereldschool hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit is  onder andere  terug te zien in de resultaten van de cito-eindtoets. Het landelijk gemiddelde ligt op 535. In de tabel onderstaand is te zien hoe de leerlingen van de Wereldschool scoren.

Individueel onderwijs op maat

Bij het basisonderwijs van de Wereldschool geeft u als ouder de lessen onder begeleiding van een docent. Bij het voortgezet onderwijs werkt de leerling zelfstandig en begeleid de docent de leerling rechtstreeks. U als ouder heeft dan een coachende rol. Omdat het onderwijs individueel is ingericht en de begeleiding één-op-één is,  kan er snel geschakeld worden. Vind uw kind iets lastig? Dan kunt u daar extra tijd voor uittrekken. Anderzijds is het mogelijk te versnellen wanneer u merkt dat uw kind de stof snel oppakt. Dit is één van de voordelen van flexibel afstandsonderwijs.

Wilt u meer weten over de werkwijze en het onderwijs? Vul dan het contactformulier in. Een medewerker van de Wereldschool neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Ja, ik wil meer weten over afstandsonderwijs

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Volg ons dan op Facebook , Twitter en LinkedIn