Flexibiliteit olé

flexibiliteit wereldschool afstandsonderwijs

Het is weer tijd voor een nieuwe blog van de We-Sea-Waste familie. We nemen jullie weer mee in hun avonturen. Sofie, Roos en Jord volgen het voortgezet onderwijs op afstand. Ze zijn elke dag onderweg met een camper en maken van alles mee. Lees hun verhaal en ontdek hoe zij de flexibiliteit van de Wereldschool ervaren.

Al ruim twee maanden doen we onze middelbare school via de Wereldschool. Sofie zit in de derde klas, Roos zit in de tweede klas en Jord zit in de brugklas. In het begin moesten we wel wennen. Onder andere aan de methode, voor sommige vakken andere boeken en ook het feit dat je veel zelfstandiger moet werken. Onze ouders helpen waar nodig, soms als leraar en soms als medeleerlingen als we een duo-opdracht moeten doen, maar vooral met het plannen en het overzicht bewaken.

Onze reis combineren met schoolwerk

Omdat we ons vaak verplaatsen weet je niet waar je de volgende dag bent. Dit is soms onhandig qua schoolplanning, daar helpt onze moeder ons mee. Met sommige vakken hebben we echt internet nodig en niet overal is er Wi-Fi of snel internet. Naast inhoudelijke schoolvakken leren we dit jaar zeer flexibel te zijn en ons aan te passen aan de omstandigheden. Soms weten we van te voren waar we terecht komen, bijvoorbeeld bij familie of als we voor een langere periode een vakantiehuisje met internet hebben gehuurd. Maar soms is het ook even aanpassen of we gebruiken de hotspot.

De docenten van de Wereldschool hebben een jaarplanning gemaakt die per vak in een map zit, maar ook digitaal beschikbaar zijn. Zo kan je vooruit kijken wanneer er een toets gemaakt moet worden, of wanneer je een practicum in moet leveren. Onze ouders krijgen ook een voortgangsrapportage of we wel op schema liggen. De eerste maand zaten we in een huisje in Noorwegen toen lagen we behoorlijk op schema. Daarna hebben we gereisd met de camper en liepen we wat achter.  We zijn een week terug geweest in Nederland en hebben bijna alle achterstand ingehaald en voor sommige vakken juist vooruit gewerkt. Dat is het fijne van de flexibiliteit van de Wereldschool.

Even er tussen uit

In oktober zijn we twee weken op Curaçao geweest, waar we vroeger gewoond hebben. De eerste week hadden we echt vrij van school en de tweede week hebben we alle drie Nederlands online gedaan en iedereen heeft 1 vak meegenomen waar hij of zij moeite mee heeft. We zijn één week eerder gestart met school, dus na onze ‘herfstvakantie’ waren we gewoon weer bij. Na even alle opa’s en oma’s gezien te hebben, zijn we nu met de camper naar Zuid-Europa. De schooldagen verlopen nu weer wat rommelig ten opzichte van de schooldagen in Noorwegen. De een doet bijvoorbeeld aardrijkskunde voor een paar weken vooruit, zodat we niet steeds na elk uur schoolboeken hoeven te pakken. De ander doet meerdere vakken. Over een paar weken zitten we weer in een huisje en dan zullen we weer op schema zitten. Lang leve de Wereldschool flexibiliteit!

Volg We Sea Waste nauw op de voet!

Via onderstaande social media kanalen kan je de We-Sea-Waste familie volgen. Ook zij hebben meegedaan met de We Sea Waste challenge. Daarover lees je meer in ons vorige blogbericht.

Facebook: We Sea Waste
Instagram: @Weseawaste
LinkedIn:We Sea Waste
Twitter: @WeSeaWaste
Website: www.we-sea-waste.eu
YouTube: Roos On Tour

Doe jij ook mee met de challenge?

Wil jij je ook inzetten tegen zwerfafval? Doe mee met de We Sea Waste challenge, wij zijn benieuwd naar jouw uitdaging.  Stuur je filmpje voor 1 december naar info@wereldschool.nl en wij plaatsen jouw video op onze social media kanalen. Bekijk de challenge van de Wereldschool om inspiratie op te doen!