Geschiedenis met Wereldschoolblogger Paul – Het begin van het Romeinse Rijk

geschiedenis romeinen afstandsonderwijs

Het is weer tijd voor een wereldschoolblog over geschiedenis. Paul is een tienjarige geschiedenis kenner en schrijft graag over geschiedenis. Hij woont in Freetown, Sierra Leone en gaat daar naar de Amerikaanse school. Bij de Wereldschool volgt Paul de vakken geschiedenis en aardrijkskunde met de methode Speurtocht en De Blauwe Planeet. Elke maand schrijft hij een blog voor de Wereldschool over een geschiedenisonderwerp. Deze keer gaat de blog over het begin van het Romeinse Rijk. Veel leesplezier!

Deel 1 over de Romeinen

Hallo iedereen, hier ben ik weer, en deze keer gaat het over de Romeinen. Jullie hebben gezien dat ik “deel 1” heb geschreven bij de titel. Nou dat komt omdat de Romeinse komst betekende dat de prehistorie (tijd wanneer mensen nog niet konden schrijven) was afgelopen en dus weten we er veel meer van dan de prehistorie en de blog die ik zou schrijven zou te lang zijn en dat wil bijna niemand lezen. Dus dit is deel 1 van de 3 blogs over de Romeinen.
Om te weten hoe de Romeinen zijn ontstaan moeten we 3000 jaar v.C (voor Christus, dit ga ik gebruiken om dat aan te wijzen) terug in de tijd gaan. Volgens een legende die te lang is om in mijn blog te doen, maar op Schooltv kun je het vinden. Luister eerst naar het verhaal of anders heb je straks geen idee waar ik het over heb.

Romulus en Remus

Toen Romulus koning werd, begon de koningstijd in Rome en helaas is bijna alles wat we van die tijd weten in vorm van mythen en legendes en heel weinig van opgravingen. Volgens de mythen begon de koningstijd 3000 jaar v.C en eindigde 450 jaar v.C. Maar de manier waarop die eindigde is volgens een legende heel raar. De koning van toen was heel wreed en toen hij terug kwam van een feestje mocht hij de stad niet in. En zelfs na een belegering van -ik weet niet hoeveel maanden- lieten ze hem de stad toch niet in, die stad was een voorganger van Rome. Oh, en voor ik het vergeet, Romulus heeft ook het senaat van Rome opgezet die heel belangrijk wordt in de republiek van Rome.

Niet vergeten dat van 28 april tot en met 6 mei 2018 vindt de vijfde editie van de Nationale Romeinenweek plaats in de Rijksmuseum van Oudheden. Een week die volledig in het teken staat van de geschiedenis van de Romeinse tijd in Nederland, met dagelijks vele tientallen activiteiten en evenementen voor jong en oud.

Nou dat is het einde van deze blog en vergeet niet om comments te zetten wat jullie van deze blog vonden.

Geschiedenis met de Wereldschool

Leerlingen kunnen vanaf groep 4 het vak geschiedenis volgen. In het basisonderwijs gebruiken wij de methode Speurtocht. Specifiek gericht op de geschiedenis van Nederland. Met ongeveer 1 uur per week geef je jouw kinderen een stukje cultuur mee. Naast het vak geschiedenis bieden we nog veel meer vakken aan. Wist je dat wij uniek zijn in het aanbieden van volledig afstandsonderwijs? Wil je meer weten over het volledige onderwijs neem dan contact met ons op.

Meer blogs van Paul

Paul heeft op zijn eigen website nog veel meer blogs geplaatst over geschiedenis onderwerpen. Kijk eens op zijn blogpagina om te lezen over ridders, Romeinen en de middeleeuwen.
Volgende maand lees je weer een nieuwe blog op onze website van Wereldschoolblogger Paul.