Heimwee naar Nederland? Zo ga je ermee om!

Heimwee is voor de meeste van ons een bekend fenomeen. Een groot deel van de bevolking krijgt  hier wel eens of regelmatig mee te maken tijdens een vakantie. Maar wat als je voor een langere periode gaat verhuizen, hoe ga je dan met heimwee om? En wat als je kinderen er last van hebben? In deze blog gaan we hier dieper op in en geven we een aantal handige tips.

Tips om met heimwee om te gaan

Verhuizen naar een ander land kan heel eng zijn, niet alleen voor jou maar ook voor je kind. Het land, huis, school en de omgeving zijn allemaal nieuw. Je kind kan hierdoor zijn of haar houvast kwijtraken waardoor ze sneller last kunnen krijgen van heimwee naar Nederland. Kinderen kunnen zich hiervoor schamen terwijl heimwee heel normaal is. Heeft je kind vaker last van heimwee? Dan kunnen de volgende tips de overgang makkelijker maken:

Leer de omgeving kennen

Een nieuwe omgeving kan voor veel onrust zorgen. Om de overgang tussen Nederland en de nieuwe locatie makkelijker te maken, kan het helpen om de nieuwe omgeving vooraf te verkennen. Wanneer de nieuwe locatie redelijk dichtbij is, kan een vakantie een uitkomst zijn. Ook foto’s en verhalen over de nieuwe omgeving en het nieuwe huis kunnen al een groot verschil maken.

Neem vertrouwde spullen mee

Knuffels, dekens, foto’s en andere vertrouwde spullen laten een nieuwe omgeving snel aanvoelen als thuis. Ook al is je bagage beperkt, vertrouwde spullen verdienen een plekje.

Blijf je dagritme volgen

We hebben allemaal een dagritme waar we ons op de meeste dagen graag aan houden, zo lunchen we bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd of kijken we graag een bepaalde serie op Netflix. Je kind heeft ook een dagritme en vaste gewoontes. Door hetzelfde dagritme vast te houden, lijkt de situatie meer op thuis, wat kan helpen bij heimwee. Zo kan een aflevering van de favoriete Netflix serie al een deel van de oplossing zijn.

Er zijn nog veel meer manieren om met heimwee naar Nederland om te gaan? Het is daarbij belangrijk om goed naar de behoeften van je kind te luisteren. Sommige kinderen zoeken afleiding terwijl andere het fijn vinden om vaak met vriendjes en familie in Nederland te Facetimen of Skypen. Wil je graag andere ouders om advies vragen? Neem dan een kijken je op onze besloten Facebookpagina voor ouders; het online schoolplein