Heimwee?

Hoe ga je om met heimwee?

Je ligt daar met je voeten in het mooie witte zand met uitzicht op een turquoise zee. Op de achtergrond niets anders dan het geluid van het breken van de golven, een zacht briesje en af en toe een meeuw die voorbijkomt. Een droomscenario zou je zeggen en toch bekruipt je dat gevoel…

We komen er vaak niet graag voor uit maar bijna iedereen heeft wel eens last gehad van heimwee. Heimwee is een serieuze zaak en zeker geen aanstellerij, je kunt er letterlijk ziek van worden. Heimwee zorgt ervoor dat je niet kan genieten van je reis of emigratie. Je voelt je misselijk, vermoeid en vaak ook neerslachtig, je hebt nergens zin in. Naast een goede voorbereiding, bijvoorbeeld met de Anderland lees- en doeboeken, zijn er een aantal zaken die je kan doen wanneer je last van heimwee hebt. Speciaal voor jou hebben we vijf tips tegen heimwee.

Hoe herken je heimwee?

Heimwee geeft zowel psychische als lichamelijk symptomen. Droefheid, neerslachtigheid, angst en stress zijn emoties die heel kenmerkend zijn voor heimwee. Veel van de symptomen komen overeen met depressiviteit. Echter is het bij heimwee zo dat dit onmiddellijk verdwijnt als iemand naar zijn of haar thuisland terugkeert. Omdat iemand met heimwee vaak diep in gedachten is verzonken, leidt dit vaak tot concentratieproblemen.  Eigenlijk wil je niets anders doen dan slapen, op de bank hangen en televisie kijken.

Stress heeft ook lichamelijk veel invloeden. Stress verlaagt de weerstand waardoor je last kan krijgen van hoofdpijn, maag- en darmklachten en vatbaarder bent voor ziektekiemen. Door het malen lig je s ’nachts vaak wakker en heb je last van slaapstoornissen. Te weinig slaap is wederom weer slecht voor je concentratievermogen.

Iedereen uit zich bij heimwee op een andere manier. Kinderen trekken zich vaak terug en huilen veel. Het kan ook zijn dat kinderen juist drukker dan normaal zijn en soms zelfs agressief worden. Soms tonen kinderen gedrag dat niet meer bij hun leeftijd past, bijvoorbeeld kruipen of bedplassen.

Vijf tips tegen heimwee

1. Erken dat je heimwee hebt

De eerste stap is het voor jezelf erkennen dat je heimwee hebt. Het is heel normaal dat je je thuissituatie mist. Uit een onderzoek van Gezondheidsnet blijkt dat tot wel 90 procent van de Nederlanders wel eens heimwee heeft gehad. Leeftijd maakt niet uit. Laat de gevoelens van schaamte los en praat er met een ander over, lucht je hart. Pas wanneer je erkent dat je heimwee hebt kan je er aan gaan werken.

1. Neem actie

Het is heel verleidelijk je dagen thuis op de bank te slijten. Zappend voor de televisie heb je geen zin in contact met anderen of het doen van activiteiten. Probeer uit deze sleur te komen. Heimwee wordt alleen maar erger wanneer  je je verveelt. Kom van de bank of uit je bed en ga lekker de stad in. Ga een dagje naar een attractiepark of maak een mooie wandeltocht. Wanneer je bezig bent, heb je minder tijd om te piekeren.

1. Schrijf een dagboek

Schrijf dingen letterlijk van je af. Op deze manier creëer je een afstand van je eigen emotie en doorzie je je eigen patronen. Op welk tijdstip van de dag heb je bijvoorbeeld het meest last van je heimwee? Op deze manier kan je je eigen gevoelens als het ware analyseren. Het is bij het schrijven belangrijk in ieder geval positief af te sluiten. Wat heb je vandaag geleerd, welke nieuwe mensen heb je ontmoet, misschien heb je wat grappigs meegemaakt? Schrijf het op en eindig positief.

1. Leef gezond (slapen, goed eten en sporten)

Het klinkt misschien als een inkoppertje, maar wanneer je neerslachtig bent, is het lang niet altijd makkelijk een gezond leefpatroon aan te houden. Probeer routine in je dag te brengen, eet bijvoorbeeld op een vaste tijdstippen, verspreid over de dag. Ga naar een sportschool. Je ontmoet daar niet alleen nieuwe mensen, maar sporten zorgt ook voor ontspanning en meer energie. Daarnaast ben je lekker bezig en heb je dus minder de tijd aandacht te besteden aan je heimwee.

1. Probeer terugkeer naar Nederland uit te stellen

Je lichaam is wel verhuisd, maar je geest nog niet. Richt en veranker je op het nieuwe thuisland. Wanneer je gevoelens van heimwee hebt en je gaat tijdelijk terug naar Nederland, zullen je gevoelens bij terugkomst zeer waarschijnlijk alleen maar sterker worden. In Nederland zal je het gevoel hebben niet meer terug te willen naar je nieuwe land.

Probeer vooral niet te vergeten dat heimwee geen ziekte is en tijdelijk is. En voor je het weet is het juist omgekeerd: op een vakantie naar Nederland krijg je dat bekende gevoel… Heimwee naar je nieuwe land.

Bereid jezelf en de kinderen goed voor

Bereid jezelf en de kinderen goed voor op wat komen gaat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de kinderen op een goede manier afscheid hebben genomen van vrienden, klasgenootjes en familie. De Anderland boeken geven u en uw kind handvaten om je op emotionele en praktische zin voor te bereiden op een lange (wereld)reis of emigratie. Voor de kinderen zijn er de boeken Op  reis naar Anderland  (tot 12 jaar)  en Anderland- mail (vanaf 12 jaar). Voor volwassenen is er het boek Anderland volwassen verkassen.

De Wereldschool?

De Wereldschool biedt het afstandsonderwijs aan. Als enige school kan de Wereldschool het volledige onderwijs bieden. Van rekenen, tot Nederlands, van de eindtoets groep 8 tot het vmbo-tl, havo of vwo diploma. Opgericht in 1948 en inmiddels actief in ruim 120 landen. De Wereldschool heeft een goede reputatie opgebouwd onder (wereld)reizigers, emigranten en expats. Daarnaast kan de Wereldschool je voorzien van advies wat betreft de leerplicht, scholen in het buitenland, buitenlandse diploma’s et cetera. Kom gerust naar onze maandelijkse voorlichting en laat je informeren over de mogelijkheden.

Ja, ik wil me laten informeren:       Inschrijven gratis voorlichtingsbijeenkomst

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via info@wereldschool.nl of 0320-229927.