Help, ik moet een studie kiezen!

De middelbare school zit er bijna op en het komt steeds dichterbij: je moet een HBO- of WO-studie kiezen. Maar hoe vind je nu de juiste opleiding binnen die zee van opleidingen? Er is zoveel keus en door de bomen zie je het bos niet meer. Wat past bij je, wat vind je leuk en waar kan je wat mee? Een studiekeuzetest via de Wereldschool kan je helpen bij het maken van je keuze.

Hoge uitval HBO en WO opleidingen

In één keer de juiste opleiding vinden lijkt in de praktijk zo makkelijk nog niet. Je wordt als jongere gedwongen om al vroeg een richting te kiezen door middel van een profielkeuze. En nu moet je op 16e jarige leeftijd weten welk beroep je later zal gaan uitoefenen. Nu.nl heeft een onderzoek gedaan naar de uitval/switch van studenten in het Hoger Beroepsonderwijs en Wetenschappelijk Onderwijs met opmerkelijke cijfers. In het HBO maakt ruim 37,6 procent de eerst gekozen opleiding niet af. In het WO was dit 22,6 procent. Het percentage jongeren dat de studie voor het tweede jaar afbreekt ligt rond de 30 tot 35 procent, te zien in onderstaande grafiek.

Maar wat is nu de reden van de hoge uitval?

1. De verwachtingen en realiteit wijken van elkaar af

Je weet het zeker: de HBO opleiding Game Development is precies wat je wil. Na het lezen van alle informatieboekjes en informatie die je op internet kon vinden ben je er heilig van overtuigd dit is dé richting waar jij jezelf in wilt verdiepen. Gamen is immers je favoriete bezigheid en wat is er  mooier dan van je hobby je werk maken? Eenmaal begonnen kom je erachter dat programmeren en wiskunde belangrijke vakken zijn en laat het nou net zo zijn dat wiskunde iets is waar je absoluut niet goed in bent. En programmeren? Dat vind je maar saai, de hele dag naar cijfertjes achter een scherm kijken. Langzaamaan gaan deze vakken je steeds meer tegenzitten. Hetgeen wat jij je bij deze opleiding had ingebeeld blijkt in de realiteit dus totaal anders te zijn.

1. Je moet al jong weten wie je bent en wat je kan

Zoals al eerder benoemd is moet je al jong een keuze maken voor je profiel. In je 3e of 4e leerjaar kies jij al een richting. Maar waar baseer je deze keuze op? Misschien heeft een leraar gezegd dat een bepaalde studie bij je past en baseer jij je keuze hierop.  Waarschijnlijk weet jij nog helemaal niet waar je echt goed in bent of wat jij belangrijk vindt. Logisch, want je hebt ook nog niet genoeg praktijkervaring opgedaan om te weten wat je kwaliteiten en interesses zijn.

Breng jezelf in kaart met een studiekeuzetest

Een studiekeuzetest kan je helpen inzichtelijk te krijgen waar jouw kwaliteiten en interesses liggen. Het is mogelijk deze test via de Wereldschool te doen.

De studiekeuzetest bestaat uit twee onderdelen: de Persoonlijkheidstest (PTA) en de Studie-interessetest (SIT). Beide testen worden online gemaakt. In deze test wordt informatie over je persoonlijkheid en interesses gekoppeld aan de studie-inhoud van honderden HBO- en WO-studies. Zo maak je de juiste keuze!

Door de Persoonlijkheidstest (PTA) weet een leerling eerder elke studie aansluit op zijn persoonlijkheid. De PTA hanteert het ‘Big-Five’ model (gericht op anderen, gericht op de buitenwereld, gericht op vernieuwing, gericht op resultaat en emotionele balans).

De studie-interesse test geeft snel inzicht in de inhoud van de verschillende studies. De SIT is adaptief, dus past zich aan de gegeven antwoorden aan. De studies zijn verdeeld over 50 sectoren. Per sector krijg je in de SIT studie-vragen die de leerstof en de methodiek van de eerste twee jaar van een studie ongeveer weergeven. Na een tussenstand kun je aangegeven welke studie je dieper wilt onderzoeken.

Door de uitslagen van beide testen te combineren weet je niet alleen welke studie aansluiten bij je interesses, maar ook welke studie aansluit bij je persoonlijkheid. Je kunt dan een optimale keuze maken.

De Wereldschool?

De Wereldschool heeft veel ervaring met (wereld)reizigers, emigranten en expats. Wij bieden het afstandsonderwijs aan voor kinderen in het buitenland. Meer informatie over afstandsonderwijs? Klik dan hier. Verder geven wij advies voor vertrek, adviseren mensen die al in het buitenland zitten en kunnen je begeleiden bij terugkeer naar Nederland.

Wil je weten wat de Wereldschool kan betekenen bij jouw studiekeuze? Neem dan vrijblijvend contact op met de via info@wereldschool.nl of telefonisch 0320-229 927.