Help je puber focussen! Bespreek de risico’s van (media)multitasken tijdens het thuisonderwijs.

Mediamultitasken thuisonderwijs

Multitasken. We denken vaak dat we het kunnen, maar we kunnen het helemaal niet. En laten we ook bovenal de jongeren niet het voorbeeld geven dat multitasken wel kan. Want ouders, en met name moeders, worden vaak onderschreven als echte multitaskers. Ik onderschat zeker de kracht van moeders niet, maar ook zij kunnen niet multitasken (het spijt me). Daar komt bij dat we in deze tijd een nieuwe term hebben rondom multitasken, namelijk: mediamultitasken. En deze vorm van multitasken zien we vaak terug bij jongeren. Ik leg je er in deze blog meer over uit en geef je éen goede tip als ouder van een (media)multitaskende puber.

Multitasken

Het doen van meerdere handelingen tegelijk. Ik vroeg laatst in een workshop timemanagement aan docenten of zij er goed in waren. Vol overtuiging staken een aantal toch hun hand op. Het is een eigenschap die ook docenten zichzelf vaak toekennen. Maar wat doet multitasken met ons lichaam? Op het moment dat we met bijv. twee taken tegelijk bezig zijn, is ons brein figuurlijk in tweeën gesplist. Het ene deel focust zich bijvoorbeeld op de opdrachten in het boek van Geschiedenis en het andere deel is bezig met het smeren van een boterham. Door de tweedeling van je brein komt er een stofje vrij genaamd cortisol. Cortisol is het stresshormoon. Enerzijds zorgt dit stofje dat de stressreacties van je lichaam wordt gecontroleerd. Hij probeert de stress te verminderen door je lichaam daar aan te vullen waar nodig. Echter, bij teveel cortisol veroorzaakt het juist lichamelijke problemen. Bij jongeren kan dit zich bijvoorbeeld uiten in concentratieproblemen en slaapproblemen. Wanneer we dus veel multitasken zal het stress veroorzaken.

Mediamultitasken

Jongeren hebben daarbij eerder last van mediamultitasken. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het ene deel van het brein zich focust op de opdrachten in het boek van Geschiedenis, maar het andere deel bezig is met de nieuwste posts van vrienden op Instagram. Sociale media is een enorme afleider. Het zorgt er voor dat jongeren veel problemen hebben met focussen, want ze ontvangen de hele dag pop-up meldingen van nieuwe berichtjes op Whatsapp, Instagram, etc. Ongeveer een derde van de tijd die jongeren aan media besteden, bestaat uit mediamultitasking (bureaujeugdenmedia, 2015). Daarnaast zie je ook FOMO (fear of missing out) voorkomen. Jongeren zijn bang iets te missen op sociale media, waardoor ze niet mee kunnen praten. Daar komt nog eens bij dat veel meer lesstof tegenwoordig ook online staat. Dat zijn mooie ontwikkelingen, maar stimuleert mogelijk ook juist meer het gebruik van sociale media terwijl je met school bezig bent.

Naast de problemen die multitasken veroorzaken blijkt het ook nog eens zo te zijn dat je niet sneller bent wanneer je meerdere taken tegelijk doet t.o.v. wanneer je ze apart van elkaar doet. Onderaan mijn blog schrijf ik een leuke oefening voor aan de keukentafel, om dit eens met het hele gezin te ervaren.

Hoe kan je als ouder bijdragen aan de focus van je kind?

Uiteindelijk zorgt het multitasken ervoor dat je je dus niet focust op één taak, waardoor je deze ook niet goed tot je kan nemen. Bij jongeren stimuleert dit dus niet het leerproces. Het onderzoek van bureaujeugdenmedia (2015) geeft aan dat de hoofdvraag dus eigenlijk is:

“Wanneer (media)multitasken jongeren niet tijdens schoolactiviteiten?

Pubers doen vooral niet aan multitasken tijdens het schoolwerk wanneer ouders een mediabeperking opleggen. Als ouder speel je dus een belangrijke rol. Nu moet je niet gelijk verwachten dat je puber enthousiast gaat reageren wanneer je hem of haar vertelt over de mediabeperking tijdens het schoolwerk en dat je bijv. zijn/haar mobiel dan inneemt. Maar wat als je onderstaande eens open aan de keukentafel met elkaar bespreekt?

• Leg je zoon of dochter uit wat multitasken en het niet focussen tijdens het thuisonderwijs met zijn/haar lichaam doet.
  • Bespreek of hij of zij dat ook zelf ervaart en of hij/zij het lastig vindt om los te koppelen van sociale media?

Voer ook samen onderstaande oefening eens uit om te ervaren dat multitasken niet efficiënter is. Want welke jongere wil liever niet meer tijd voor zijn vrienden? Dat kan, door gewoon eerst gefocust je huiswerk te maken!

Oefening: Kan jij multitasken?

Zet de stopwatch klaar op je mobiel.
Je gaat zo meteen de zin ‘ik kan multitasken’ opschrijven en nadat je de hele zin hebt opgeschreven nummer je elke letter (dus onder de i komt de 1, onder de k de 2, onder de k de 3, etc.)
Je houdt bij hoe lang je bezig bent met het opschrijven van de zin en het vervolgens nummeren van de letters. Noteer je tijd als je klaar bent.

Klaar? Zet de stopwatch aan en begin.

Na deze eerste oefening doe je het nu als volgt. Je gaat weer de zin ‘ik kan multitasken’ opschrijven, maar tegelijkertijd ga je elke letter al nummeren. Dus je schrijft de i op en dan gelijk daaronder de 1, daarna de k en gelijk daaronder de 2, etc. Als je klaar bent noteer je weer de tijd.

Klaar? Zet de stopwatch aan en begin.

Vergelijk beide tijden. Wanneer ben je sneller? Tijdens oefening 1 (het na elkaar doen van de taken) of tijdens oefening 2 (het multitasken)?

Bron:

Bureau Jeugd & Media, 2015. Via https://www.bureaujeugdenmedia.nl/