Help! Welke vakken wil ik volgen?

vakkenkeuze

Bij het kiezen van een opleiding voor je kind, kunnen alle keuzes behoorlijk overweldigend zijn. Hoe bepaal je nou welke vakken je wilt volgen en op basis waarvan kun je een keuze maken bij het kiezen van het vakkenpakket? In eerdere blog over vakkenkeuze kan je hier meer over lezen. In deze blog geef ik je mijn tips voor het maken van deze keuze en stel ik een aantal vragen die je kunnen helpen tot een keuze te komen!

De keuze is reuze

Om een goede keuze te kunnen maken, is het belangrijk om de verschillende mogelijkheden die er zijn, op een rijtje te hebben. En, zoals mijn moeder vroeger altijd al zei: De keuze is reuze! Belangrijk is daarbij om te proberen out-of-the-box te denken, om zo de beste optie voor je kind te kunnen kiezen. Je kunt hierbij denken aan:

• Het volgen van een volledig programma van basisschool of middelbare school.
  • Een selectie aan vakken (waarbij geen combinatie te gek is).
  • Alleen het vak Nederlands.

En hoe verder?

Op basis waarvan je een keuze maakt, hangt af van een hoop verschillende factoren. De belangrijkste factoren vind ik:

• Ben je op (rond-)reis of verblijf je op een vaste plek?
  • Gaat het om kinderen op de basisschool of op de middelbare school? En in welk leerjaar?
  • Is het de bedoeling dat de kinderen na verloop van tijd weer instromen in het Nederlandse onderwijssysteem op de basisschool, middelbare school of bij een vervolgstudie?
  • Afhankelijk van de leeftijd: Wat wil je kind zelf? En wat is het karakter van je kind?
  • Zijn er scholen in de buurt waar leerlingen naartoe zouden kunnen voor een deel van hun lessen? Of andere naschoolse activiteiten waar ze vrienden kunnen maken?

Afhankelijk van jullie persoonlijke situatie, zullen bepaalde factoren zwaarder wegen dan andere.

Een paar voorbeelden

Ben je bijvoorbeeld op reis, dan is het vaak niet mogelijk om voor langere tijd verbonden te blijven aan een lokale school om daar lessen te volgen. Het kan dan verstandig zijn om een compleet lespakket af te nemen. Blijf je echter op een vaste plek, bijvoorbeeld omdat je in het buitenland woont of werkt, dan kan de keuze net wat anders liggen. Afwegingen waar je dan over na kunt denken, zijn of je kind op de basisschool of de middelbare school zit: Wil je dat je kind lokaal sociale vaardigheden opdoet op een basisschool? Dan kan het een goed idee zijn om een lokale school te zoeken, eventueel in combinatie met (een aantal) vakken via afstandsonderwijs. Of wil je kind staatsexamen doen in Nederland en zitten ze in de bovenbouw van de middelbare school? Dan kan een voorbereiding door een Nederlandse organisatie verstandig zijn. Ook de vraag of er op den duur een instroom bij een school in Nederland wordt verwacht, speelt een rol.

Het kan lastig zijn om aan te tonen wat een leerling heeft geleerd op een lokale school, als het curriculum heel anders in elkaar steekt dan in Nederland. Het meekrijgen van een stukje Nederlandse cultuur en geschiedenis kan ook een reden zijn om voor bepaalde vakken te kiezen. Als jullie kind als doel heeft om in Nederland een vervolgopleiding te gaan doen, dan kan het verstandig zijn om uit te vinden wat de eisen daarvoor zijn. Is de opleiding Nederlandstalig? Of worden er andere eisen aan de opleiding gesteld? En ook niet onbelangrijk: vanaf een bepaalde leeftijd is het belangrijk om je kind ook bij de keuze te betrekken. Wil je kind naar een lokale school (en kan dat eigenlijk wel?) of liever afstandsonderwijs volgen?

vakkenkeuze

Een school in het buitenland

Een school in het buitenland kan op vele vlakken verschillen van hoe dingen in Nederland gaan. Denk bijvoorbeeld hierbij aan de volgende aspecten waar je een lokale school op kunt bevragen:

• Het niveau en taal van het lesmateriaal?
  • In hoeverre sluit het curriculum aan op het onderwijssysteem in Nederland (mochten jullie halverwege de schoolcarrière van jullie kind terug gaan naar Nederland)?
  • Wat kost de lokale school?
  • Hoe is de indeling van de klassen (is dat op niveau, op jaarlaag of iets anders)?
  • Heeft de school een schooluniform?
  • Hoe is de cultuur op die school (wat is er wel/niet toegestaan en past dat bij je kind)?
  • Wat is de manier van het lesgeven (hoe leren zij kennis en vaardigheden aan hun leerlingen aan)?
  • Biedt de school lessen ‘Nederlands als moedertaal’ aan?

Afhankelijk van hoe de school/de scholen in de buurt op jouw criteria scoren, kun je een afweging maken of je kind op deze school lessen kan volgen.

En dan?

Heb je alle bovenstaande punten verkend en je een beeld van gevormd? Dan is het belangrijk om te bedenken wat jullie het belangrijkst vinden en wat in de keuze het zwaarste weegt. Op die manier ontstaat er een afweging en zullen er waarschijnlijk langzaam contouren van een plan zich gaan aftekenen.

Een aantal voorbeelden die we regelmatig voorbij zien komen bij de Wereldschool zijn:

• Een basisschoolleerling die op een lokale school lessen volgt en zo sociale contacten opdoet en de taal van het land leert, maar ook Nederlands via afstandsonderwijs volgt om het Nederlands op niveau te houden.
  • Een basisschoolleerling die thuis de gehele basisschool doorloopt via afstandsonderwijs.
  • Een middelbare schoolleerling die naar een lokale school gaat, maar ook de vakken die nodig zijn voor een vervolgopleiding volgt door middel van afstandsonderwijs.
  • Een middelbare schoolleerling die een compleet middelbare schoolprogramma volgt via afstandsonderwijs, thuis of op een begeleidingslocatie.

Hulp nodig bij jullie keuze?

Is het maken van de keuze voor het vakkenpakket lastig? Of wil je dat er iemand met ervaring met afstandsonderwijs met jullie proces meedenkt? Vraag dan vrijblijvend een adviesgesprek aan met de Wereldschool via ons contactformulier of bekijk onze lesprogramma’s online!