Het beste onderwijs voor uw kinderen

Voor- en nadelen internationale scholen

Een internationale school is een school waar lesgegeven wordt in een buitenlandse taal, vaak Engels. Het zijn vaak particuliere scholen en de leerlingen zijn voornamelijk kinderen van expats. Deze scholen vallen meestal niet onder het toezicht van de plaatselijke overheid. Om toch kwaliteit te kunnen garanderen onderwerpen onafhankelijke scholen zich vrijwillig aan toezicht van internationale accreditatie-instellingen. Scholen die zijn aangesloten bij dezelfde accreditatie-instelling bieden overal op de wereld hetzelfde curriculum aan, waardoor het onderwijs in verschillende landen op elkaar aansluit. Zodoende kunnen kinderen ook bij opeenvolgende migraties naar verschillende landen hun schoolloopbaan ononderbroken voortzetten.

Het meeste bekende internationale curriculum is het International Baccalaureate. Dit programma wordt door meer dan 900.000 leerlingen in 140 landen gevolgd. Het IB biedt drie programma’s aan; het Primary Years Programme (PYP) voor kinderen van 3 tot 12 jaar, het Middle Years Programme (MYP) voor leerlingen van 12 tot 16 jaar en het tweejarige Diploma Programme (DP) voor leerlingen van 16 tot 18 jaar. Afronding van het volledige programma verleent wereldwijd toegang tot universiteiten. In Nederland is het qua niveau vergelijkbaar met het vwo-niveau.

Daarnaast zijn er ook internationale scholen die gebaseerd zijn op het Britse onderwijs. Deze scholen kennen ook een Primary Years Programme (PYP) voor kinderen van 3 tot 12 jaar. Daarna volgt het IGSCSE voor 12-16 jarigen. Het IGCSE is de internationale variant van het Britse voortgezet onderwijs, het GSCE (General Certificate of Secondary Education). Het IGCSE wordt afgesloten met een diploma. In het internationaal onderwijs kan men op basis van het IGCSE doorstromen naar het IB Diploma Programme (DP)  of het AICE (Advanced International Certificate of Education). Het AICE wordt net als het IBDP in Nederland gewaardeerd als vwo-diploma.

De kwaliteit van – geaccrediteerde – internationale scholen is over het algemeen goed. Toch hoeft de keuze voor een internationale school niet altijd de beste keuze te zijn. Deze keuze wordt door meerdere factoren bepaald, zoals bijvoorbeeld door de aard van de kinderen.
Internationale scholen zijn vaak erg onrustig, omdat de leerlingpopulatie vaak wisselt. Niet alle kinderen kunnen daar tegen. Zij gedijen beter in een ‘stabielere’ omgeving. Daarnaast zijn de scholen vaak erg duur. Bovendien is er niet altijd een internationale school in de buurt of zijn er lokaal ook heel goede scholen beschikbaar.

Een ander nadeel van internationale scholen is dat er niet altijd een mogelijkheid is tot het volgen van Nederlands taalonderwijs. Terwijl dit bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en dat het een terugkeer in het Nederlands onderwijssysteem makkelijker mogelijk maakt.

Wat de beste keus is hangt dus af van de mogelijkheden ter plaatse, uw plannen en de achtergrond van uw kinderen. Het is daarom goed om de alternatieven naast elkaar te zetten.

De Wereldschool kan u adviseren welke onderwijsvorm het beste bij uw situatie past.