Het ritme behouden tijdens de zomervakantie

De zomervakantie staat weer voor de deur. Kinderen in Nederland zijn gemiddeld 6 weken vrij. Het ritme tijdens de zomervakantie is natuurlijk vaak heel anders. Denk maar bijvoorbeeld aan uw reis: vroeg op Schiphol, laat op de locatie. In de zomer is het langer licht, de kinderen gaan vaak later naar bed omdat ze lekker buiten aan het spelen zijn. Men eet vaak later, misschien wel door een barbecue, of gewoon omdat het kan. Allemaal oorzaken waardoor het ritme van uw kinderen tijdelijk anders is.

Veel ouders merken dan ook dat kinderen toch wel moeite hebben wanneer ze weer naar school gaan en zich weer moeten aanpassen aan het (oude) ritme. Hoe gaat u als ouder hier mee om? Wij geven u een aantal tips. Misschien heeft u zelf ook wel tips? Dan horen wij dit graag!

Zomervakantie in Nederland

Om te beginnen is het handig om te weten wanneer de zomervakantie in Nederland begint.  Het is opgedeeld in Noord, Midden en Zuid-Nederland:

Noord-Nederland          16 juli tot 28 augustus

Midden-Nederland         9 juli tot 21 augustus

Zuid-Nederland             23 juli tot 4 september

8 tips om toch ritme en routine tijdens de zomervakantie te behouden

1. Schrijf voor uzelf de activiteiten op, die u  in tijdens de zomervakantie gaat doen. Denk dan bijvoorbeeld aan de reis, dagjes weg, logeren et cetera.
  2. Probeer tijdens de vakantie toch structuur aan te brengen in de dag. Zorg ervoor dat er een logische volgorde is en zorg voor regelmaat. Sta op tijd op, eet op vaste tijden en zorg dat de kinderen op vaste tijden naar bed gaan. Een keertje wat later eten, opstaan of naar bed maakt natuurlijk niet uit, het is tenslotte vakantie. Maar zorg ervoor dat dit niet structureel zo is!
  3. Maak samen met uw kinderen een visuele agenda. Pak een groot stuk papier en vul hier de vakantieweken op in. Het is leuk om dit samen met uw kinderen te doen. Kunnen uw kinderen nog niet lezen? Dan kan u gebruik maken van plaatjes. Op deze manier betrekt u uw kinderen op een leuke wijze en geeft u ze ook inspraak in de indeling. Willen zij bijvoorbeeld een keertje naar het strand of een keer weg met de fiets? Plan dit dan ook gewoon in. Op deze manier voorkomt u ook dat kinderen zich gaan vervelen.
  4. Hang de agenda op een goed zichtbare plek. U kunt dan altijd terugvallen op de agenda wanneer uw kinderen vragen hebben.
  5. Probeer voordat de zomervakantie voorbij is, bijvoorbeeld in de laatste week, het gewone ritme weer op te pakken. Stuur uw kinderen bijvoorbeeld weer op tijd naar bed. Als ze niet gelijk in slaap komen is dit niet erg. Op deze manier komen ze weer in het (normale)ritme.
  6. Kijk in de laatste week van de vakantie alvast of alle schoolspullen er al zijn, denk bijvoorbeeld aan een broodtrommeltje of een agenda voor de middelbare school. Betrek uw kinderen hier ook zoveel mogelijk bij.
  7. Plan de eerste schoolweek niet teveel in. Hou er rekening mee dat uw kinderen toch weer om moeten schakelen en moe kunnen zijn. Sommige kinderen vinden het lastig om snel weer in het ritme te komen. Help uw kind dan door bijvoorbeeld een schema te maken voor de eerste twee weken.
  8. Geniet! Tijdens de zomervakantie heeft u als gezin meer tijd voor elkaar. Geniet van de momenten samen!

Zomervakantie bij de Wereldschool

De leerlingen van de Wereldschool zitten verspreid over de hele wereld in gemiddeld 120 verschillende landen. In bijvoorbeeld Australië is alles net omgekeerd. Wanneer wij de korte broeken uit de kast trekken, is het daar winter, wanneer we hier met een kop warme chocomel bij de haard zitten, is het daar zomer. De zomervakantie is daar dan ook in december.

Om deze reden is de Wereldschool het hele jaar door geopend. U kunt ons gewoon bellen bij vragen op het nummer 0320-229927. Mailen mag natuurlijk ook, stel uw vraag gerust via info@wereldschool.nl.

Toch wel apart, Kerstmis in Australië. Voor de Kerstman is het in ieder geval zweten!

Nog een leuk recept om tijdens de zomervakantie te maken? Kijk dan eens naar dit recept. Typisch Nederlands en super lekker: arretjescake!

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!