Hoe vieren ze Vaderdag in het buitenland?

Father, tat?, heit, otac, vader…

Aanstaande zondag is het de derde zondag van de maand en dus vaderdag. Dé dag om je vader eens goed in het zonnetje te zetten. Maar waar komt deze dag nou vandaan? Viert men Vaderdag overal op de wereld op dezelfde manier? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Vaders moesten zich meer bezighouden met het gezin

Vaderdag komt voort uit Moederdag en is pas in 1909 geintroduceerd door Anora Smart Dodd. Tijdens haar preek op Moederdag bedacht zij zich dat ze dankbaar was voor alles wat haar alleenstaande vader voor haar gedaan had. Hij had de zorg van zes kinderen op zich genomen na het overlijden van zijn vrouw. In deze tijd was dit lang niet vanzelfsprekend. De vader hield zich in mindere mate bezig met de opvoeding van kinderen, dit was immers de taak van de vrouw. Op deze manier wilde Anora een signaal afgeven dat vaders zich meer met hun kinderen moesten bezighouden. Pas in 1966 werd de derde zondag van juni officieel uitgeroepen tot nationale Vaderdag.

Afbeelding: Anora Smart Dodd

Vaderdag vroeger niet zo populair

In Nederland werd Vaderdag voor het eerst in oktober 1937 gevierd. In 1948 werd Vaderdag verplaatst naar de derde zondag van juni. In Nederland, net zoals in de rest van de wereld, sloeg Vaderdag in het begin niet echt aan. De man werkte fulltime en zorgde voor brood op de plank. De vrouw was verantwoordelijk voor alles wat er rondom het huishouden gebeurde en voor de zorg van de kinderen. Echter is de klassieke rolverdeling steeds meer aan het verschuiven. Ook vaders besteden zorg aan het huishouden en houden zich steeds meer bezig met de opvoeding.  Vaderdag is de laatste jaren dan ook steeds populairder aan het worden.

Vaderdag op Hemelvaart?

Niet overal vieren ze Vaderdag op de derde zondag van juni. In Duitsland wordt Vaderdag (Vatertag) op Hemelvaart gevierd. Jezus keert deze dag terug naar zijn Vader in de hemel. Regionaal wordt deze dag herendag genoemd. Vaders worden niet verwend met cadeautjes van hun kinderen, maar trekken er gezamenlijk op uit om te wandelen, te picknicken en te drinken.

Afbeelding: Herrentag in plaats van Vaderdag in Duitsland

Vaderdag op de feestdag van Sint Jozef

In Spanje, Portugal , Italië en in een deel van België wordt Vaderdag op 19 maart gevierd, de feestdag van Sint Jozef, de pleegvader van Jezus. Tijdens  Día del Padre, vaderdag in het Spaans, worden de vaders net als in Nederland in de watten gelegd.

Je vader trakteren op een versgebakken ontbijtkoek ?

Wat is er nou lekkerder dan zelfgemaakte ontbijtkoek tijdens je ontbijt? Klik hier om naar het recept te gaan en maak het Vaderdag ontbijt compleet met een typisch Nederlands tintje!

Wat heb jij gedaan voor Vaderdag? Deel het met ons op Facebook!