Hieronder een leuk interview over de familie Doleweerd. Het interview is, samen met illustraties te lezen in het magazine van VPE-Zending (http://www.vpe-zending.nl/)
Lees hier het interview in JPG

Uitgezwaaid door hun zonen Arco (22), Timon (21) en Joas (20) vertrekken Jan en Wilma
Doleweerd met hun zonen Samuel (15) en Ruben (11) naar Indonesië. Een beslissing met grote
impact voor het hele gezin. Maar de familie Doleweerd weet wat het betekent om op uitzending
te gaan. Eerder woonden ze al 10 jaar met hun gezin in Ecuador. Gesterkt in het vertrouwen
dat Jan geroepen is om een theologische hogeschool te ondersteunen, verruild het gezin ons
koude kikkerlandje voor het warme Bali, een eiland in Indonesië. We vragen Wilma om iets te
vertellen over hun dagelijks leven.

Het bevalt ons goed hier. Na een voorbereidingsfase in Jokyakarta gingen
we naar Bali. Jan werkt hier voor de ZGG op een theologische hogeschool. Ikzelf
geef af en toe gezondheidsles op dezelfde school. Verder probeer ik ook veel thuis te
zijn. Samuel en Ruben gaan beiden naar een christelijke internationale school. De
voertaal op school is Engels. Dat was in het begin best lastig en soms zorgt het
nog wel voor communicatieproblemen, maar doordat de jongens elke dag op
school Engels spreken leren ze snel bij. De buitenschoolse activiteiten zoals sport
en muziek hebben bijgedragen tot een soepele integratie en de jongens hebben
het erg naar hun zin.

Onze dag start om zes uur ’s ochtends. Om half acht gaan mijn man en de
jongens naar het werk en naar school. Tussen drie en vier uur komt iedereen weer
terug. Na een pauze van een uur gaan de kinderen hun huiswerk maken. Als
er weinig huiswerk is doen de kinderen doordeweeks wat Nederlandse les en ook
op zaterdagmorgen besteden we een aantal uur aandacht aan het Nederlands
om de einddoelen Nederlands onderwijs te kunnen halen, zodat een kind later kan
instromen voor VO of een HBO-opleiding in Nederland. Na het avondeten is het tijd
voor hobby’s en ontspanning.

In het weekend besteden we extra aandacht aan Nederlandse les om er
voor te zorgen dat onze kinderen geen taalachterstand oplopen. Wij werken met
de lespakketten van de Wereldschool. We hebben daar goede herinneringen
overgehouden door onze tijd in Ecuador, toen we ook gebruik maakten van het
moedertaalpakket van de Wereldschool.De handleiding is duidelijk, de oefeningen
overzichtelijk en het fijne is dat er flexibel gewerkt kan worden. Na de les trekken we
er vaak samen op uit.

Zondag is bij ons rustdag. Dan gaan we naar een plaatselijke kerk. Na de dienst
komen er regelmatig gasten mee naar huis. Dan maken we samen muziek of doen
een spel. Natuurlijk missen we de kinderen die in Nederland wonen, maar we
proberen regelmatig contact met hen te onderhouden. Opnieuw merken we dat
we als zendingsgezin heel nauw met elkaar optrekken en veel dingen met elkaar delen.
Het leven in een ander land, in een andere cultuur verbindt ons meer aan elkaar. We
genieten daar enorm van!

Tips van Wilma Doleweerd:

  • Laat je voor uitzending goed informeren over de kwaliteit van het onderwijs in het gebied waar je naar toe gaat. De Wereldschool kan daarbij helpen.
  • Reserveer vaste momenten voor de Nederlandse les.
  • Hou de einddoelen van het Nederlands onderwijs in de gaten, maar durf ook even achter te lopen met het Nederlands onderwijs als je kind op de plaatselijke school een druk programma heeft.
  • Laat – als het even kan- je kind naar een lokale school gaan. Dit is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Kijk samen naar Nederlandstalige video’s of luister Nederlandse muziek. Dit kan een kind helpen bij het oppakken van de zinsstructuur en het vergroten van de woordenschat.

Laat een reactie achter