fbpx

Wie staat er centraal?

interview leerling wereldschool

Mijn keuze om in het onderwijs te gaan werken was geen logische. Niemand van mijn directe familieleden heeft een onderwijsachtergrond, en tijdens mijn middelbare school en vervolgstudie was ik niet de gevatte, ad remme presentator die docenten in mijn ogen waren. Toch werd er, na het zijn van student-assistent op de universiteit, zaadjes geplant in mijn hart en hersenen. Deze zaadjes groeiden uit tot flinke bomen (formaatje sequoia mag ik wel zeggen) en raakte ik verkocht aan het onderwijs.

Waarom ik aan het onderwijs verkocht raakte? Dat zijn niet de ellenlange vergaderingen, de trage of onoverzichtelijke computerprogramma’s of de logge organisaties, maar juist die oprechte pubers met ieder hun eigen verhaal. Dat je je leerlingen ziet groeien, zowel op persoonlijk vlak als in het onderwerp waarin je les geeft, de steuntjes die je hier en daar mag zijn, en het enthousiasme van leerlingen als je wat organiseert, en ze het leuk vinden! Dat is waarom ik vol passie in het onderwijs werk. Daarom in deze blog: de leerling centraal!

Interview met een Wereldschoolleerling

Hoe beter de leerling centraal te stellen dan in een interview met een leerling! Iedere leerling heeft zijn eigen verhaal, ook bij de Wereldschool, maar voor deze blog wil ik jullie graag voorstellen aan Stan Sinnema. Toen ik bij de Wereldschool kwam werken, trof ik Stan in havo 4. Stan en ik delen onze passie voor biologie en regelmatig hadden we het over dat hij schildpaddennesten redde bij zijn huis bij het strand, en dat hij een kikkerbiotoop in een apart deel van hun tuin had gemaakt voor de (pijlgif-)kikkers die normaliter eitjes legden in hun zwembad. Een voorbeeld van een leerling waardoor ik verkocht raakte aan het onderwijs!

Hoi Stan! Superleuk dat ik je mag interviewen! Ik ken je natuurlijk al, maar even voor de lezer: Wil je ons in het kort vertellen wie je bent en waar je woont?

Hoi Quirine! Ja natuurlijk, ik ben Stan, 17 jaar, en ik woon in Panama. Panama is het meest zuidelijke land van Midden-Amerika en ligt onder Costa Rica. Ik woon in het bergdorpje Boquete, 35 kilometer gelegen vanaf de grens met Costa Rica. Boquete staat bekend om de duurste koffie ter wereld. Ook is het een toeristische plek door de omliggende nevelwouden (hooggelegen regenwouden), vulkaan Barú (3400 meter hoog), watervallen en de vele vogels zoals de beroemde Quetzal (een soort paradijsvogel). Boquete ligt in het midden van het land. Omdat Panama heel smal is ben je binnen een paar uur of bij de Caribische “Bounty” stranden of de grote, brede stranden van de Grote Oceaan.

Gaaf zeg, dat je in Panama woont! Hoe zijn jullie daar terechtgekomen?

Twee jaar geleden hebben wij een bed and breakfast gekocht op een “remote” eiland aan de Caribische zee op het strand. Kort gezegd: we waren het leven in Nederland een beetje zat. We dachten we leven maar één keer dus we gaan op avontuur! Hier hebben wij anderhalf jaar een succesvolle business gerund. Na anderhalf jaar konden we de bed and breakfast verkopen. Voor ons was het erg vroeg, maar we keken ook weer uit naar een nieuwe omgeving en een nieuw avontuur. Zo ben ik terechtgekomen in Boquete.

Wauw, wat een mooi avontuur! Heel tof dat jullie dat met z’n allen zijn aangegaan! Je volgt nu lessen via de Wereldschool. Heb je, voordat je via de Wereldschool lessen ging volgen, ook lessen gevolgd op een Nederlandse middelbare school? En volg je in Panama ook lessen op een lokale school?

Twee jaar geleden zat ik nog op een Nederlandse middelbare school in Amersfoort, t’Hooghe Landt. Nu doe ik al mijn werk bij de Wereldschool. Ik volg geen lessen op een lokale school, maar wil na mijn middelbare school een cursus Spaans doen. Ik volg, net zoals een leerling in Nederland die havo doet, 7 vakken. Ik doe wiskunde B, scheikunde, aardrijkskunde, biologie, Duits, Nederlands en Engels. Ik volg mijn lessen nu ongeveer 2 jaar (havo 4 en 5). Dit jaar is de bedoeling dat ik mijn havo-eindexamen ga doen, maar door de coronacrisis is het nog onzeker of dat gaat lukken.

Dat klinkt inderdaad als een normaal havo 5-programma! Zijn er dan wel verschillen tussen Wereldschool en een reguliere middelbare school in Nederland? Hoe ziet een lesdag er bijvoorbeeld voor jou uit?

Een schooldag ziet er voor iedere leerling anders uit bij de Wereldschool. Ik probeer mijn schooldag een beetje te vergelijken met een schooldag in Nederland. Wel zijn mijn tijden soepeler. Negen uur ‘s ochtends begin ik met school. Ik log eerst in op de Wereldschool om te kijken of ik nog berichten heb, antwoorden op mijn vragen, of ik cijfers heb teruggekregen. Daarna volg ik mijn eigen gemaakte rooster. Elke dag doe ik wat aan school dus ook het weekend. Dit zorgt ervoor dat je minder lang aan school zit en je soms ook een dag vrij kan nemen. Je kan als ware een beetje spelen met je rooster. Wanneer je de ene dag meer doet hoef je de andere dag dus minder te doen. Het vraagt aardig wat discipline maar wanneer je een goed rooster hebt kun je school combineren met vrije tijd en je hobby’s (zoals bij mij een ochtend duiken of een dagje weg naar het strand).

Het grootste verschil tussen de Wereldschool en een reguliere middelbare school in Nederland is natuurlijk dat je bij de Wereldschool zelfstandig werkt en dus niet samen met andere leerlingen. De lessen zelf zijn eigenlijk vrij hetzelfde. Meestal bekijk je eerst filmpjes op YouTube waarbij docenten jou de stof uitleggen, en daarna ga je aan de slag met je huiswerk, zoals op een Nederlandse middelbare school.

Wat goed dat je zo’n vast ritme hebt! Ik kan me voorstellen dat dat wel helpt in het volhouden. En die vrijheid klinkt heerlijk, zeker als je op zo’n bijzondere plek woont! Ik heb altijd veel respect voor mijn leerlingen bij de Wereldschool, het lijkt me soms ook best wel lastig dat het zo ‘vrij’ is. Wat moet je als leerling goed kunnen om de lessen van de Wereldschool goed te kunnen doorlopen?

Je moet goed weten waarom je de Wereldschool doet. Dit doe je voor je toekomst. Als je dit niet weet is het lastig om zelfstandig goed te werken. Er zijn niet veel mensen die je in de gaten houden of jij je huiswerk wel maakt. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. Je ouders helpen je maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Dit is in het begin best lastig. Als het bijvoorbeeld een mooie zonnige dag is en het strand ligt voor je is het moeilijk om je te concentreren. Maar als je school af hebt, wat meestal sneller gaat dan op een Nederlandse middelbare school, kan je aan het eind van de dag leuke dingen doen. Je maakt jouw huiswerk namelijk al in de les en dit zorgt ervoor dat je na je schooltijd gewoon klaar bent.

Ja, zo’n strand voor de deur klinkt zeker verleidelijk..! Je vertelt al iets over de begeleiding over de docenten. Hoe zit dat eigenlijk in elkaar, spreek jij je docenten veel? En wat doen ze voor je?

In principe heb je minder contact met je docenten dan op een normale Nederlandse middelbare school maar je kunt ze wel goed bereiken. Wanneer je een vraag hebt die je ouders of boek niet kunnen beantwoorden kun je altijd je docenten een mailtje sturen. Hier geven ze snel antwoord op. Wanneer je nog steeds niet de vraag begrijpt of je iets wilt doornemen kun je een Skype afspraak met ze maken. Docenten kijken je toetsen na en geven uitleg wanneer je het vraagt. Dit is dus wel anders dan op een normale school maar omdat je genoeg uitleg krijgt door je boeken en de bijbehorende filmpjes kom je niet tekort aan uitleg/begeleiding.

Eigenlijk klinkt het alsof het heel goed gaat bij de Wereldschool bij jou! Nu weet ik dat het voor biologie inderdaad heel goed gaat. Maar er zijn vast dingen meer dingen die leuk zijn aan de Wereldschool, en ook dingen die moeilijk zijn, of niet..?

Ja, zeker! Het leukst vind ik dat je docenten en mensen leert kennen die ook op andere plekken op de wereld wonen en dat je veel meer vrijheid hebt doordat je zelf kan bepalen wanneer je aan school zit. Je zit dus niet vast aan je schooltijden en ook je tempo kun je zelf bepalen (natuurlijk moet je wel gewoon evenveel aan school zitten dan je normaal doet). Wanneer je een vak lastiger vindt of veel huiswerk hebt hoef je dit niet af te raffelen en heb je alle tijd om deze les goed te doen zodat je het goed begrijpt. Je kunt dus als ware een beetje spelen met je tijd. Het moeilijkst is de zelfstandigheid. Je werkt alleen en er is niet iemand die de tijd in de gaten houdt en of jij wel aan je school zit. Je hebt discipline nodig en dat is soms best lastig.

Ja, dat kan ik me goed voorstellen..! Zeker nu met de onzekerheid voor het eindexamen met de coronacrisis! Gelukkig heb jij al plannen voor volgend jaar, toch?

Als ik mijn middelbare school afgerond heb, neem ik een tussenjaar waarin ik wat ga reizen en werken. In dit tussenjaar ga ik me ook richten op mijn vervolgstudie wat waarschijnlijk iets met bosbeheer of natuurbehoud zal zijn.

Wat een toffe plannen! En als je biologiedocente ben ik natuurlijk meteen enthousiast als je vertelt dat je iets biologie-gerelateerd wil gaan doen! We komen bijna aan het einde van dit interview, maar heb je als laatste nog tips die je mee zou willen geven aan ouders die de Wereldschool voor hun kinderen overwegen?

Ga goed overleggen met je kind aan het begin van het schooljaar hoe je dit jaar gaat aanpakken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld samen een rooster te maken en kijken wat je wanneer gaat doen en hoe je dit gaat doen. Ook kun je de huiswerkopgaven nakijken zodat je goed weet wat jouw kind begrijpt en waar hij vastloopt. Ook weet je dan waar je kind is (of hij achter loopt) en hoe hij ervoor staat. Vraag je kind om af en toe mee te kijken op de website naar de cijfers en opdrachten. Jij als ouder bent als het ware de begeleider/docent. Dit betekent niet dat je alles hoeft uit te leggen maar wel dat je je kind begeleidt op de gebieden waar dat kan.

Dat zijn goede tips! Dankjewel! En dankjewel voor dit interview, we hebben een mooi inkijkje gekregen in jouw schoolleven en hoe jij Wereldschool ervaart ten opzichte van een gewone middelbare school in Nederland! Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over het eindexamen, en dat je volgend jaar lekker op reis kunt!

Vragen aan ons?

Heb je vragen aan Stan of aan mij? Of ben je benieuwd hoe je structuur kunt aanbrengen binnen de vrijheid van het werken met de Wereldschool? Neem contact op met de Wereldschool via ons contactformulier of stuur mij een mail: quirine.hakkaart@wereldschool.nl!