Keuze vervolgopleiding zorgt voor stress bij tieners

Tieners ervaren gedurende het schooljaar nog meer stress dan volwassenen. Dat blijkt uit een onderzoek van de American Psychological Association (Bron: gezondheidsnet.nl)

Ruim 1000 tieners en bijna 2000 volwassenen vulden een enquête in. Veel tieners gaven aan dat ze kenmerken van stress vertonen. Zo voelde 40 procent zich prikkelbaar of boos en 36 procent was moe. School bleek de grootste bron van stress te zijn voor de tieners. Besluiten wat te doen na de middelbare school en bij een goede vervolgopleiding binnenkomen, waren voor 69 procent een belangrijke stressfactor. Daarop volgden financiële zorgen.

Dat deze stress niet onterrecht is blijkt  uit het feit dat gemiddeld 33% van de studenten in het eerste jaar stopt of wisselt van de studie. Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen:

Het puberbrein heeft nog beperkingen op het gebied van planning, voorstellingsvermogen en het verwerken van grote hoeveelheden informatie. Het brein is pas op 25-jarige leeftijd volledig volgroeid. Jongeren hebben geen idee wat studies en bijbehorende beroepen inhouden.

Er is onvoldoende objectieve inhoudelijke informatie over studies beschikbaar. Bestaande hulpmiddelen gaan uit van beroepskeuze in plaats van studiekeuze. Ze meten zaken die jongeren niet kunnen weten. De uitkomsten zijn dan ook vaak onbegrijpelijk voor jongeren.

Een verkeerde keuze kan gevolgen hebben die nog vele jaren voortduren. Daarom biedt Wereldschool de mogelijkheid om in de laatste klassen van het middelbare onderwijs een online studiekeuze onderzoek te doen. Dit onderzoek meet de interesse in studie-inhoud en sluit daarmee aan op de belevingswereld van jongeren. Neem voor meer informatie contact op met de Wereldschool.