Keuzestress! Welke vakken neem je af bij de Wereldschool?

keuzestress vakken wereldschool

Een veel voorkomende vraag en ook discussiepunt tussen ouders. Want waar het voor de een heel duidelijk is welke vakken het kind gaat volgen, is dat bij de ander nog een grote vraag. De situatie van elke Wereldschoolleerling is heel anders en daar hoort dan ook een ander advies bij. Daarnaast zijn de wensen van ouders ook divers.

In deze blog probeer ik het een en ander voor je op een rijtje te zetten, zodat de keuzestress wat minder wordt.

Nederlands

Het eerste vak is een simpele keus. Nederlands staat op 1! En dat is logisch. Je gaat naar het buitenland en wil ervoor zorgen dat je kind geen taalachterstand oploopt. Bij het vak Nederlands is er aandacht voor woordenschat, spelling, schrijven en diverse taalvaardigheden.
In het basisonderwijs is het goed om naast Nederlands het vak Begrijpend lezen te volgen, omdat je kind hierbij strategieën leert toe te passen om een tekst te begrijpen. Niet alleen een belangrijke vaardigheid voor in het voortgezet onderwijs, maar zelfs voor de rest van je leven.

Ga je reizen?

Als je gaat reizen wil je liever niet met heel veel lesmaterialen op stap, naast het feit dat je tijdens je reis misschien minder mogelijkheden hebt om aandacht te besteden aan de lessen.
En laten we niet vergeten dat je (kind) al heel veel leert tijdens de reis.
Wanneer je voor maximaal een jaar gaat reizen, dan adviseren we je om in het basisonderwijs alleen de basisvakken te volgen. Het gaat dan om Nederlands, Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8), Rekenen en Schrijven (groep 3 t/m 5).
In het voortgezet onderwijs ontkom je er niet aan om wel alle vakken te volgen. Met name in de bovenbouw is dit van groot belang in verband met de examens.

Verblijf je op een vaste plek?

Dat betekent vaak dat er de mogelijkheid is om je kinderen naar een lokale of internationale school te laten gaan. De meeste gezinnen kiezen er in dat geval voor alleen Nederlands en Begrijpend lezen via de Wereldschool te volgen.

Er zijn momenten waarop ouders er toch voor kiezen hun kind volledig afstandsonderwijs te laten volgen. Je ziet dit met name terug in het voortgezet onderwijs. De meest voorkomende redenen zijn:

1. Het kind kan niet aarden op de nieuwe school en/of wennen aan de nieuwe taal;
  2. De kwaliteit van het onderwijs in het betreffende land ligt achter ten opzichte van Nederland;
  3. De voorkeur gaat uit naar volledige aansluiting bij het Nederlands onderwijs bij terugkomst.

Eigen keuze

Geschiedenis of Aardrijkskunde kunnen interessant zijn wanneer je het van belang vindt dat je kind meer te weten komt over Nederland als land. Met name de Nederlandse geschiedenis is iets waar veel ouders voor kiezen, aangezien ze graag willen  dat hun kinderen dit wel meekrijgen. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen!

Zo ook bij andere vakken. Soms merken ouders dat er te weinig aandacht is voor een bepaald vak op de lokale school. In dat geval is het altijd nog mogelijk om die vakken te kiezen bij de Wereldschool.
Dus wees ook niet bang om eerst te vertrekken, je kinderen te laten wennen in de nieuwe omgeving en op de nieuwe school en daarna te kijken wat nog relevant voor jullie is qua het volgen van vakken. Zolang er maar wel vanaf het begin aandacht is voor het Nederlands, want het is zonde als kinderen daar een taalachterstand bij oplopen.