Waarom kiezen voor een internationale school of het afstandsonderwijs?

kiezen internationale school of afstandsonderwijs

Je gaat verhuizen voor je werk naar het buitenland. Voor zowel voor jou persoonlijk als voor je gezin gaat er veel veranderen. Je woont en werkt in een andere omgeving dan dat je in Nederland gewend bent. Je kinderen zullen ook naar een school moeten gaan of in ieder geval onderwijs moeten volgen om hun niveau op peil te houden. Aan jou de taak om de juiste school of vorm van onderwijs te kiezen. Kies je voor een internationale lokale school of voor Nederlands afstandsonderwijs? Lees deze blog en kom een stap dichterbij je keuze!

Goede voorbereiding is het halve werk!

Een goede voorbereiding helpt enorm! Bekijk welke scholen of instanties je kinderen van onderwijs kunnen voorzien. Kijk ook naar de kwaliteit van dat onderwijs. Wat is het curriculum? Hoe scoren de leerlingen gemiddeld? Hoe gaan ze om met bijzonderheden? Of waar is de school gevestigd? Vraag meer informatie aan via een adviesgesprek met een onderwijsadviseur.

Als je uiteindelijk het gesprek bent aangegaan, kan je van start met het keuzeproces.

kiezen internationale school of afstandsonderwijs

Internationale lokale school

Het is geen gek idee zo’n internationale school. Vaak gaan expatkinderen hier naartoe. Maar is dit de beste keuze? Kies je voor deze onderwijsvorm, dan:

• Moet je rekening houden met de lokale schooltaal. Vaak is dit de buitenlandse taal of Engels;
  • Valt de kwaliteit van het onderwijs onder toezicht van internationale accreditatie-instellingen;
  • Krijgt je kind hetzelfde curriculum als alle internationale scholen wereldwijd;
  • Kan je kind het IB-programma volgen, dat door meer dan 900.000 leerlingen in 140 landen wordt gevolgd. Rondt je kind het volledige IB-programma af? Dan krijgt hij toegang tot universiteiten over de hele wereld;
  • Liggen de kosten hoger dan bij een lokale of andere school.

Afstandsonderwijs

Het volgen van afstandsonderwijs in de Nederlandse taal biedt zijn voordelen. Het is afhankelijk van de verwachtingen van de ouders, de plannen en wat de beste oplossing is voor het kind. Vaak is het wel dat het Nederlands afstandsonderwijs beter aansluit bij het regulier onderwijs in Nederland. Ga je voor afstandsonderwijs, dan zijn onderstaande punten erg van belang voor een definitieve keuze voor deze onderwijsvorm:

• Kinderen kunnen thuis het onderwijs volgen, ze hoeven hiervoor niet naar een fysieke school te gaan;
  • Het programma-aanbod is ruim waardoor je kind diverse vakken kan blijven volgen in het buitenland gelijk aan kinderen in Nederland;
  • Onder welke omstandigheden dan ook (zoals corona) kan je kind de lessen blijven volgen en de begeleiding krijgen die hij nodig heeft;
  • Deze vorm van onderwijs is flexibel, waardoor je kind niet tijds- en plaatsgebonden is.
  • Het onderwijs is erkend door het Ministerie van Onderwijs, waardoor je kind makkelijk kan instromen in het regulier onderwijs in Nederland. Hier valt de vervolgopleiding ook onder.
  • Je kind geniet van de één-op-één begeleiding en krijgt daardoor individuele aandacht van een docent.

Het afstandsonderwijs via de Wereldschool wordt door veel kinderen van expats gevolgd, omdat ze vooral de aansluiting met de school in Nederland van belang vinden. Daarnaast kiezen gezinnen hiervoor omdat er geen school in de buurt is. Familie Van der Linden is een expatgezin in de Verenigde Staten dat ook voor ons onderwijs heeft gekozen. Ontdek hier hun verhaal.

Dus dit moet je doen

Het eerste wat je moet doen is op onderzoek gaan en zoeken naar diverse scholen in het buitenland. Ben je op zoek naar het Nederlands onderwijs in het land waar je je gaat vestigen? Kijk dan eens op de website van Stichting NOB. Zie zijn het wereldwijde netwerk voor Nederlands onderwijs in het buitenland. Over andere scholen die het Nederlands curriculum niet geven, kan je boordevol informatie vinden op het internet. Ook je werkgever kan je hierbij helpen. Misschien hebben zij samenwerkingsverbanden met onderwijsorganisaties. Ga het gesprek aan met de directeur of leerkracht van de huidige school. Zij kunnen je ook helpen en advies hierover geven. Of doe kennis op via je eigen netwerk. Heb je de verschillende scholen op een rij? Maak vervolgens een top drie of vijf samen met je kind en ga daarmee aan de slag:

1. Vraag informatiebrochure aan;
  2. Vraag een adviesgesprek aan en bespreek je situatie met een deskundige onderwijsadviseur;
  3. Vergelijk deze scholen met elkaar, denk aan kosten, vakkenkeuze, doorstroommogelijkheden, etc;
  4. En maak dan je keuze.

En het meest belangrijke van  alle punten die hierboven genoemd zijn, is: begin op tijd!

Meer vragen over het onderwijs op afstand?

Wij staan voor je klaar! Onze onderwijsadviseurs denken met je mee en kijken naar de beste oplossing voor jullie situatie. Vraag hier een gratis adviesgesprek aan en kom met ons in contact. Is je werkgever geïnteresseerd in een samenwerking met de Wereldschool? Dan kan je je bedrijf verwijzen naar de zakelijke informatie op deze pagina.