Leerkracht aan het woord: Afke Meindertsma

Wie ben ik?

Mijn naam is Afke Meindertsma, geboren en getogen in de provincie Friesland. Na mijn opleiding aan de Pedagogische Academie, heb ik 8 jaar gewerkt op een mooie basisschool in Drenthe. Vervolgens verhuisden we naar Flevoland, waar een zoon en een dochter geboren werden. Toen de jongste in groep 1 zat, ben ik gestart bij de Wereldschool. Ik werk er inmiddels 25 jaar en ik geniet elke werkdag van de inzet van mijn leerlingen en het bijzondere contact met hun ouders. Alsof we één grote familie zijn ……… Daarnaast werk ik op een basisschool in de nabije omgeving van Drachten, mijn huidige woonplaats. Wandelen, fietsen, lezen en breien zijn mijn hobby’s. Vergeet ik bijna te vertellen dat ik oma ben van twee lieve kleindochters, Puck en Cato. Ze wonen in Utrecht, waar ik één dag in de maand op hen pas.

Buitenland-ervaring.

Ik woon en werk in Nederland. Dankzij mijn werk spreek ik mensen die overal ter wereld wonen. Mijn vakantie breng ik zowel in Nederland als in het buitenland door. Ik houd van een actieve vakantie: De routes van het Pieterpad en de bergen van Zwitserland zijn favoriet.

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

Ik werk vanuit huis en zit bijna elke morgen om half 9 achter mijn wereldschoolbureau. Na het inloggen in het llvs, kijk ik in het postvak, benieuwd welke leerlingen toetsen toegestuurd hebben. Ik sla de toetsen op als pdf’s, lees bijgaande mail en corrigeer het werk. Dat wil zeggen: schrijf een nakijkverhaal op het toetsblad en zet de resultaten in het llvs. Vervolgens schrijf ik een briefje aan de leerling en ouder met een reactie op wat zij mij geschreven hebben of met een nieuwtje uit Nederland, maar vooral probeer ik mijn leerlingen met deze brief te motiveren en ik besluit waar nodig, met werkopmerkingen en tips voor de ouders. Uiteraard worden brief en pdf’s teruggestuurd, waarna de volgende leerling aan de beurt is. Verder skype ik met leerlingen, niet alleen om kennis te maken of lesstof uit te leggen, maar ook om een mondelinge toets af te nemen. Even contact, leerzaam en gezellig!

Wat is uniek aan het lesgeven bij en het volgen van lessen via de Wereldschool?

Ik begeleid leerlingen van groep 3 tot en met groep 8 bij alle vakken, wat zorgt voor veel afwisseling. Uniek is het feit dat ik zelf mijn werkweek in kan delen en dat er elk jaar wel een nieuwe methode aangeschaft wordt. Uniek zijn ook onze leerlingen, omdat zij in hun eigen tempo leren, afhankelijk van de situatie: De ene leerling volgt lokaal onderwijs en daarnaast Nederlands via de Wereldschool, een andere zit op een internationale school en volgt via de Wereldschool taal, spellen en rekenen en weer anderen volgen alle vakken bij de Wereldschool. Thuis aan de keukentafel, in een echt lokaal, aan het strand, op een zeilschip of anders. Daarnaast is elke wereldschoolouder uniek. De een is zendeling, de ander werkt bij Defensie, weer een ander houdt zich bezig met duurzame visserij of maakt een wereldreis. Soms komen ouders zelf uit het onderwijs en dan leren we van elkaar!

Een goede raad tot slot.

De regelmaat waarmee de lessen gegeven worden, is een must, maar bedenk ook dat niet het vele goed is, maar het goede veel!

Heb je het verhaal van mijn collega Miranda Jacobs al gelezen? Klik hier om naar haar verhaal te gaan.