Leerkracht aan het woord: Elsje de Roos

Wie ben ik?

Mijn naam is Elsje de Roos-Stoeken, ik werk als docent Nederlands. Samen met mijn gezin woon ik op Saba, in The Bottom, in de Dutch Caribbean ( voormalige Nederlandse Antillen). Ik geef hier les op de Engelstalige Saba Comprehensive School, als docent Nederlands. De leerlingen leren hier Nederlands als sterke vreemde taal, bovendien geef ik enkele native speakers les op havo/vwo niveau.

Het leven op een klein eiland in de oceaan is bijzonder. De natuur is prachtig, er is een tropisch regenwoud met mooie planten en bloemen. Je leert om te leven met minder, niet alles is altijd voorradig. Met plezier werk ik in mijn tuin, waar ik paprika’s, tomaten, pepertjes en bananen verbouw. Op woensdag komt de boot aan, dan worden de kleine winkels weer bevoorraad. Voor het kopen van kleding en schoenen gaan we af en toe naar St. Maarten. Iedereen kent elkaar, er wonen ongeveer 2000 mensen op Saba.

Ik werkte al voor de Wereldschool voor ik naar de rots in de oceaan ging, ik heb altijd interesse getoond in andere culturen. Ik zag dat jongeren kunnen schakelen, hierdoor durfde ik de stap naar Saba te nemen met onze opgroeiende jongens, ze zijn nu 12 en 15 jaar oud. Onze jongste zoon heeft hier snel Engels geleerd, onze oudste zoon sprak al Engels omdat hij van het Tweetalig VWO komt.

Hoe ziet mijn werkdag eruit?

Regelmatig open ik de berichtenbox. Ik kijk of er vragen zijn, ik beantwoord mailtjes. Daarna kijk ik toetsen, boekverslagen en opdrachten na. Bovendien kijk ik in het voortgangssysteem, ik volg de planning en voortgang van de leerlingen.

Wat is uniek aan het lesgeven en het volgen van lessen via de Wereldschool?

We werken met een professioneel team, dat zich met hart en ziel inzet voor de school. De leerlingen komen uit alle delen van de wereld, hierdoor zijn met name de schrijfopdrachten erg interessant. Zo  schrijft een leerling over een tocht in de jungle of over een wereldreis.  We bieden de mogelijkheid om in eigen tempo te werken.

Een goede raad tot slot?
Werk regelmatig aan de lessen, loop geen grote achterstanden op. Het is fijn als ouders ook een beetje kunnen helpen. Houd contact met je docent! Door het volgen van de lessen blijft het Nederlands op niveau.

Heb je het verhaal van mijn collega Thaisa Fiering al gelezen?  Naast haar werkzaamheden als docent basisonderwijs, heeft zij ook andere taken bij de Wereldschool, zoals het ontwikkelen en verbeteren van onze lesmaterialen.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!