Leerkracht aan het woord: Sandra van Heumen

Docent afstandsonderwijs Sandra van Heumen aan het woord

Wie ben ik?

Hallo allemaal. Leuk dat ik een stukje mag schrijven om mijzelf aan jullie voor te stellen. Mijn naam is Sandra van Heumen. Ik woon samen met mijn man, mijn zoon Kyran en mijn dochter Caia in Naarden, in het midden van Nederland. Ik sta 2 dagen voor de klas op een basisschool in Almere en daarnaast werk ik vanuit huis voor de Wereldschool. Ik houd erg van lezen, schrijven, fotograferen en reizen.

Buitenland-ervaring.

Net als de meeste leerlingen van de Wereldschool, heb ook ik in het buitenland gewoond. Tussen 2004 en 2009 woonden wij namelijk in Genève, Zwitserland. Daar verhuisden we naar toe, omdat mijn man zijn promotie kon doen aan de universiteit van Genève. Het was een fantastische ervaring en ook ikzelf kon al snel aan de slag als leerkracht. Ik heb les gegeven aan Nederlandse kinderen bij een Nederlandse school voor taal en cultuur en daarnaast heb ik Engels les gegeven aan kinderen vanuit de hele wereld.

In 2009 verhuisden we terug naar Nederland, maar omdat het buitenland toch blijft ‘trekken’, zijn we in 2012 voor een half jaar naar San Diego in Amerika geweest. Daar heb ik zelf mogen ervaren hoe het is om een kind op een buitenlandse school te hebben. Helaas is een half jaar zo voorbij, maar ook dit was een periode om nooit te vergeten!

Foto:Tijdens ons verblijf in San Diego. Bezoek aan Sequoia National Parks

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

De dagen dat ik niet voor de klas sta, werk ik vanuit huis voor de Wereldschool. Of beneden aan de keukentafel met mijn kat naast me op tafel (hij wil ook altijd even meekijken tijdens het skypen ;)) of boven aan mijn bureau. Mailtjes beantwoorden, ingezonden werk nakijken en het leerlingvolgsysteem bijhouden hoort allemaal bij mijn docentenwerk. Maar natuurlijk ook nadenken over hoe je bepaalde lesstof het beste kunt uitleggen. Ook ben ik bij de Wereldschool al aan de slag geweest met auteurswerk en het inspreken van oefeningen. De laatste tijd houd ik me veel bezig met het ontwikkelen van de NT2 lessen; een hele leuke uitdaging!

Tip van de juf: “Probeer hierbij steeds voor ogen te houden dat er zo veel kansen open liggen wanneer een kind meerdere talen spreekt en uiteraard is het ook erg fijn als een kind op een desgewenst moment weer in kan stromen in het Nederlandse systeem”

Wat is uniek aan het lesgeven bij en het volgen van lessen via de Wereldschool?

Het lesgeven bij de Wereldschool is erg afwisselend, doordat je leerlingen met allemaal verschillende achtergronden begeleid. Niet alleen geef ik les aan kinderen uit verschillende groepen, maar ook aan kinderen die al lang in het buitenland wonen; of juist pas net gaan verhuizen. Het is erg leuk om deel uit te maken van iemands ‘buitenland-avontuur’.

Een goede raad tot slot.

Het allerbelangrijkste om te doen, wanneer je in het buitenland verblijft, is om te genieten! Een nieuw land ontdekken, nieuwe mensen leren kennen en een nieuwe cultuur ervaren, is iets wat je de rest van je leven met je meeneemt. Voor kinderen is het soms best zwaar om naast de lokale school ook nog Nederlands te blijven doen. En dit geldt zeker ook voor ouders. Probeer hierbij steeds voor ogen te houden dat er zo veel kansen open liggen wanneer een kind meerdere talen spreekt en uiteraard is het ook erg fijn als een kind op een desgewenst moment weer in kan stromen in het Nederlandse systeem.

Benieuwd naar andere docenten? Lees hier het verhaal van docent Izaac de Vries.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!