Leerkracht Izaac de Vries aan het woord

Wie ben ik

Bij deze stel ik mij even voor aan iedereen. Ik ben Izaac de Vries. Ik woon in Leeuwarden, in het noorden van Nederland. Dit is ook de plaats waar ik leerkracht ben in de middenbouw op een Jenaplanschool. Hier werk ik drie dagen en val ik af en toe ook in, in de bovenbouw of in mijn eigen groep als mijn collega ziek is. Verder ontwikkel ik onderwijsmaterialen en geef ik workshops aan schoolteams, maar ook aan leerkrachten op congressen en op scholen. Dit doe ik vanuit mijn eigen bedrijfje.

Buitenland-ervaring

Als ik denk aan het buitenland dan denk ik vooral aan de spontane acties waarbij ik eigenlijk heel Europa bijna ben door gereisd. Dit is op het HBO begonnen toen ik eens uitgenodigd ben door een vriendin die in Portugal studeerde. Sindsdien ga ik of met het vliegtuig, of met de auto ieder jaar wel één of twee keer naar het buitenland. Meestal blijf ik wel in Europa. In de zomer probeer ik ook altijd wel een langere zeiltocht te maken op één van de tallships die in Europa rondvaren en op die manier ook nog naar het buitenland te gaan. Dit is dan direct ook één van mijn grootste hobby’s waar ik nu het voorjaar echt aan begint te breken weer genoeg tijd in kan gaan steken. Genieten dus.

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit

Een dag op de Wereldschool begint bij mij eigenlijk altijd met het openen van It’s Learning, gewoon aan de keukentafel bij mij thuis. Aan de hand van It’s Learning kijk ik eerst alle lessen na die ingeleverd zijn voor Nederlands. Ik stuur de kinderen feedback en ik reageer dan op de berichten van de kinderen die ze me gestuurd hebben. Als ik Nederlands gedaan heb ga ik per leerling de andere vakken nakijken. Dit is soms wel een heel gepuzzel, maar ook erg leuk om te doen. Verder kijk ik doordeweeks bijna dagelijks even in het LVS en mijn mail om te kijken of er berichtjes zijn waar ik direct op kan reageren. Het nakijken doe ik meestal in één keer, op één dag in de week allemaal achter elkaar aan.

Wat is er uniek aan het lesgeven bij en het volgen van de lessen via de Wereldschool

Lesgeven aan de Wereldschool is uniek omdat je eigenlijk met de leerstof van alle klassen van de basisschool bezig bent. Je kunt je als leerkracht niet helemaal focussen op één groep zoals je doet als je voor een klas staat op de basisschool. De kinderen werken in hun eigen tempo dus je moet je als leerkracht heel erg aanpassen en echt persoonlijke aandacht hebben voor ieder kind en zijn of haar situatie. Door het lesgeven aan alle leerjaren is dit werk voor mij ook heel erg leuk om te doen en houdt dit me scherp op leerlijnen en eventuele goede raad voor kinderen die eventueel iets extra moeten oefenen of die al wat meer verdieping kunnen krijgen.

Een goede raad

In het buitenland wordt vaak heel anders gewerkt op scholen dan in Nederland. Er is veel huiswerk en toch moet er ook nog Nederlands gemaakt worden. Probeer hier vaste momenten voor te vinden zodat je niet opeens alles in één keer moet doen om het voor de zomer af te krijgen als je dit wilt. Door regelmatig te werken behoud je het niveau wat je wilt hebben en raak je, je eigen vaardigheden voor Nederlands niet kwijt en kun je gewoon weer instromen in Nederland op het niveau wat je hebt.

Wat je verder niet moet vergeten…., is genieten. Een buitenlandervaring zoals jullie hebben is uniek!

Heb je het verhaal van mijn collega Rinke Huisman al gelezen? Klik dan hier om haar verhaal te lezen.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!