Leerkracht Rinke Huisman aan het woord

Rinke Huisman, docent afstandsonderwijs bij de Wereldschool, stelt zich voor.

Wie ben ik?

Graag stel ik mij even aan jullie voor. Mijn naam is Rinke Huisman en ik kom uit Woerden, dat ligt in het midden van het land, vlakbij Utrecht.Voor ik docent werd bij de Wereldschool ben ik leerkracht geweest op een basisschool in Noordwijk. Ik was daar in de ochtend juf van groep 6, maar heb in de middagen ook les gegeven aan alle andere klassen. Ik vond het heel erg leuk om kinderen van verschillende leeftijden te begeleiden op die school en dat doe ik ook met plezier bij de Wereldschool.Naast docent bij de Wereldschool heb ik ook een eigen bedrijfje waarbij ik onderwijsmaterialen ontwikkel en workshops geef aan leerkrachten.

Buitenland-ervaring.

Ik breng bijna elk jaar wel een kleine vakantie in Nederland en een grote vakantie in het buitenland door. Veel landen in Europa heb ik al gezien maar ik ben bijvoorbeeld ook al in Tunesië en Canada geweest. Er blijven nog genoeg wensen over. Zo wil ik graag nog een keer naar IJsland, Amerika en ook een tripje naar de Azoren staat in de planning. Met mijn werk heb ik wellicht ook de mogelijkheid om naar Hawaii, Australië of Engeland te gaan. Maar na elke vakantie vind ik het toch weer fijn om terug te keren naar Nederland. Ik houd van onze cultuur en de nuchterheid. We kunnen zo lekker zeuren over het weer. Maar zonder de vier seizoenen zou het ook maar saai zijn. Nu genieten we allemaal van de eerste zonnestralen in de lente, heerlijk!

Foto: op vakantie in Portugal

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

Werken voor de Wereldschool kan gewoon vanuit mijn bureau thuis doen, eigenlijk net als de kinderen die les krijgen van de Wereldschool! Iedere dag open ik eerst mijn mail en de berichtenbox. Daarnaast kijk ik in It’s Learning of er nog nieuwe toetsen zijn gemaakt. De toetsen die zijn ingeleverd kijk ik na en schrijf ik opmerkingen of tips bij. Het resultaat zet ik meteen in het leerlingvolgsysteem. De ouders en kinderen krijgen daarna van mij bericht. Natuurlijk zijn er ook nog de skypegsprekken. Dat is echt een leuk onderdeel van dit werk. Ik spreek graag met de gezinnen in het buitenland, om ze te helpen maar ook vanuit interesse naar hun buitenland avontuur! Ik vind het maar dapper.

Wat is uniek aan het lesgeven bij en het volgen van lessen via de Wereldschool?

De lessen bij de Wereldschool kun je waar en wanneer je maar wilt maken. Iedereen kan op zijn eigen tempo door de lesstof heen. Dat moet ook wel, want de kinderen hebben het vaak ook druk met ander huiswerk en hobby’s. Ik vind het vooral leuk dat ik kinderen uit alle groepen en met verschillende vakken begeleid. Dat is een fijne afwisseling en bovendien blijf je dan goed op de hoogte van de doorgaande leerlijn.

Een goede raad tot slot.

Een buitenland ervaring is voor kinderen ontzettend leerzaam, ze zien zoveel meer van de wereld! Dit mag je zeker koesteren. Door met zekere regelmaat de Nederlandse lessen te volgen geef je hen ook de kans om op niveau in te stromen, als dit moment zich voordoet. Dat is en blijft een geruststellend idee.

Heb je het verhaal van mijn collega Afke Meindertsma al gelezen? Klik hier om haar verhaal te lezen.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!