Leerkracht Wereldschool

Wist u dat dat er 140 leerkrachten bij de Wereldschool werken? Wij willen u graag voorstellen aan één van de docenten: Heleen Baars- van Prooijen!

Ik woon in het Midden-Oosten in Koeweit

Ik ben Heleen Baars-van Prooijen, docente Frans bij IVIO@school en Wereldschool. Ik ben 55 jaar en getrouwd met Herman. Onze kinderen heten Aimee en Robbin en zijn 22 en 20 jaar oud. Samen hebben we 12 jaar in het buitenland gewoond, van 1993 tot 2005, in Aberdeen (Schotland), Damascus (Syrië) en Sakhalin (Rusland), voor het werk van mijn man. Van 2005 tot 2017 hebben we in Zwolle, Overijssel, gewoond.

Sinds oktober 2017 zijn we weer naar het buitenland vertrokken, deze keer met zijn tweetjes, en wonen we nu sinds 3 maanden in het Midden-Oosten, in Koeweit.

20 procent van mijn leerlingen woont in het buitenland

In 2009 zag ik een advertentie waarin de Wereldschool zocht naar een docent en auteur voor het vak Frans. Ik ben begonnen met het begeleiden van een aantal leerlingen in de onder- en bovenbouw en met het schrijven van de lesmappen voor de bovenbouw havo en vwo. Omdat we zelf in het buitenland hebben gewoond, sprak de Wereldschool me direct erg aan.

De school groeide en nu begeleid  ik bijna 80 leerlingen, ongeveer 20 % woont in het buitenland en 80 % begeleid ik voor IVIO@school, met name een aantal leerlingen van het Aurum College in Lelystad en het Nautilus College in Almere. Daarnaast heb ik zelf ook 8 jaar in de Flevopolder Frans gegeven, aan het Almere College in Dronten.

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

Mijn man gaat al vroeg naar zijn werk, om 05.45 uur en meestal ben ik ook dan ook wakker en ga ik eerst op de I-pad de krant lezen. In Koeweit is het 2 uur later met Nederland vergeleken,  maar sommige Wereldschoolleerlingen hebben dan al wat ingestuurd vanwege het tijdsverschil.

Ik ontbijt en daarna begin ik met het beantwoorden van dringende vragen van leerlingen, vakdocenten of mentoren en het nakijken van het ingeleverde werk, het mailen van de beoordelingen en de feedback en het invoeren van de resultaten. Op zondag werk ik vaak de hele dag door, omdat dat hier de Nederlandse maandag is, want het weekend valt op vrijdag en zaterdag, waarbij de vrijdag gelijk is aan de Nederlandse zondag.

Om het Frans niet te vergeten heb ik hier contact gezocht met het Institut Français, dat in 2012 is opgericht om het vak Frans aan te bieden In Koeweit Stad. Op dinsdagavond begeleid ik een café de conversation en dan komen er een aantal studenten van verschillend niveau bij elkaar om Frans te spreken. In Nederland ben ik aangesloten bij de Alliance française en het Institut Français om overheidsexamens Frans als vreemde taal af te nemen en te corrigeren en help ik mee met de organisatie van een Franse schrijfwedstrijd voor Nederlandse middelbare scholieren: het Concours Visions d’Europe.

Wat is uniek aan het begeleiden van leerlingen via de Wereldschool?

Het unieke zit hem in de differentiatie. Het begeleiden van leerlingen via

de Wereldschool is elke dag anders. Natuurlijk is de lesmap gelijk voor iedereen,

maar naast de toetsen maken de leerlingen veel schrijf- en spreekopdrachten, waardoor je kennis maakt met de bijzondere leefomgeving van de leerlingen. In het begin maken de leerlingen een moodboard van wie ze zijn, welke hobbies ze hebben, welke muziek of sport ze leuk vinden en dat zijn meestal kleine kunstwerken. Het schrijven en spreken worden wel ervaren als de moeilijkste vaardigheden van het Frans, maar tegelijkertijd  zijn ze ook het meest persoonlijke deel van het contact met de Wereldschoolleerlingen.

Een goede raad tot slot

Schroom niet om in overleg met de Wereldschool het programma aan te passen. Uiteindelijk staat in de meeste gevallen in de bovenbouw aan het eind van de rit het Staatsexamen voor de deur. Mocht je al goed zijn in schrijven, maar spreken erg moeilijk vinden, dan plannen we een paar extra Skype-gesprekken in. Mocht je andere boeken willen lezen voor je lijst, dan wordt je eigen inbreng gewaardeerd binnen het eisenprogramma van DUO.  Het fijne van het onderwijs bij de Wereldschool is dat iedere leerling zijn eigen weg kan volgen wat tempo en intensiviteit betreft en daaraan werken we graag mee.

Onderwijskundige Iris Bonhof

Ik zou u graag willen voorstellen aan mijn collega Iris Bonhof. Zij werkt als onderwijskundige bij de Wereldschool en heeft ook de nodige buitenland ervaring! Klik hier om haar verhaal te lezen.