Lees het verhaal van oud-leerkracht Ingrid de Wolff

Afstandsonderwijs, hoe ging dat vroeger?

De techniek verandert in een razend snel  tempo. Wat vandaag nieuw is, is morgen al bijna weer ouderwets. Ook bij de Wereldschool is er inmiddels al veel verandert. Zo hebben we tegenwoordig online pakketten, kunnen de leerlingen via Skype makkelijk contact opnemen met de leerkracht en kunnen de toetsen online worden toegestuurd. Vroeger was dat wel anders, toen had je nog geen internet. Hoe het toen ging legt oud-leerkracht Ingrid de Wolff uit.

Mag ik mij even voorstellen?

Mijn naam is Ingrid de Wolff-Rhebergen. Ik ben geboren in Amsterdam en na wat omzwervingen in binnen- en buitenland, woon ik met mijn echtgenoot in Stiens, een dorp even ten noorden van Leeuwarden.

In 1980 ben ik begonnen als studiebegeleidster bij de Wereldschool en ik ben dat gebleven tot eind 2002. In al die jaren heb ik honderden, misschien wel meer dan duizend leerlingen waar ook ter wereld begeleid.

Dat ging in die computer loze jaren echter totaal anders dan tegenwoordig. Ik werkte ook vanuit mijn eigen huis, had daar een aparte kamer voor ingericht, want met gemiddeld zo’n 80 tot 100 leerlingen per jaar had ik dat wel nodig. De laatste jaren begeleidde ik bijna 200 leerlingen en jullie begrijpen dat ik daar een dagtaak aan had.

Afbeelding: kaartjes van leerlingen die ik bewaard heb

Het ging als volgt:

Alles ging nog per post. De leerlingen maakten de toetsen uit de werkboekjes en die werden vergezeld van een, meestal handgeschreven brief, naar Lelystad opgestuurd.  Daar werden de toetsen in grote enveloppen gedaan en naar mij toegestuurd.

De envelop was soms zó dik dat hij niet door de brievenbus ging en de postbode moest aanbellen. Ik corrigeerde de toetsen , zette er beloningsstempels bij, plakte stickertjes, stuurde een leuk briefje mee, ook een verjaardagskaart enz. kortom, alle dingen die elke juf ook op school doet. De kinderen hadden ook allemaal een foto van mij en ik van hen, die op een groot prikbord hingen (kijk maar eens op de foto waar ik op sta, op de achtergrond hangen allemaal foto’s van leerlingen).

Voor de moeders stuurde ik een, ook met de hand geschreven , brief mee. Na een paar jaar kwam de fax erbij en gingen we voorzichtig de brieven van en naar Lelystad typen en daarna per floppy verzenden.

Ik heb veel leuke contacten overgehouden aan die bijna 23 jaar. Veel leerlingen zijn bij mij in Stiens op bezoek geweest en ik heb ook diverse leerlingen in het buitenland opgezocht.

Misschien leuk om te vertellen, dat een van mijn leerlingen, die hier ook met haar ouders is geweest, de latere actrice Hannah Verboom is, bekend van de tv serie DE CO-ASSISTENT. Ook Joris Putman, speelde al kind in de film Oeroeg naar het boek van Hella Haasse, en later had hij nog een rol in GTST.

Ik heb bijzonder leuke en fijne herinneringen aan mijn Wereldschool tijd, aan de collega’s, die ik trof op de vergaderdagen, aan de lieve dames van de administratie, kortom, aan iedereen.

Ik blijf de Wereldschool volgen, nu zo anders dan toen, nog steeds een fantastische school voor Nederlandse kinderen in al die verre buitenlanden.

Geen computer, dus alles met de hand

Heb je het verhaal van Elsje de Roos al gelezen? Vanuit het zonnige Saba geeft zij les aan leerlingen van de Wereldschool.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!