Pleidooi voor het luisterboek

luisterboek tijdens vakantie

Misschien zit je op dit moment wel op de achterbank bij je ouders in de auto, onderweg naar je vakantiebestemming. Duitsland, Frankrijk, Spanje of Italië of zelfs nog verder. Terwijl het heuvelachtige landschap aan je voorbijtrekt en je broertjes of zusjes naast je ruzie maken, prijs je jezelf gelukkig dat je even niets voor school hoeft te doen. Ach en dat boek dat je eigenlijk nog vóór de zomervakantie voor Frans, Engels of Duits had moeten lezen, dat komt na de zomer wel. Of kun je, dankzij deze blog, toch alvast weten waar het over gaat?

Letter voor letter!

Le Petit Prince van Antoine de Saint-Exupéry, Die Blechtrommel van Günter Grass of 1984 van George Orwell…. ‘vroeger’ had je eigenlijk maar één manier om te weten wat er in een boek stond: naar de bibliotheek fietsen, een boek uitkiezen en thuis gaan lezen. Letter voor letter! Of, maar zo zitten jij en ik natuurlijk niet in elkaar, gokte je het erop dat de docent je niet over dat specifieke boek zou vragen en nam je genoegen met een samenvatting.

Luisteren bij benzinestation

Het eerste gesproken boek in Nederland (‘De oude man en de zee’ van Ernest Hemingway) bestaat al sinds 1955. In Grave, waar het blindeninstituut Sint Henricus was gevestigd, kon men dit geschreven woord al beluisteren. In de jaren tachtig en negentig werd, vooral in de VS, trouwens ook al veel geluisterd. Bij benzinestations waren cassettebandjes te koop of te huur, waarna je die bij een van de volgende stations zo weer kon inleveren!

luisterboek tijdens vakantie bob marley

Voordelen luisterboek

Een luisterboek heeft overigens veel voordelen:

• je ogen krijgen rust, en dat is zeker prettig wanneer je bijvoorbeeld de halve dag op een schermpje Fortnite of Road Blocks hebt gespeeld
  • je krijgt geen lamme armen, omdat je de hele tijd een boek moet vasthouden
  • terwijl de lezer rustig doorgaat met zijn verhaal, af en toe een ander stemmetje opzet als er een nieuw personage aan het woord komt, kun jij genieten van het uitzicht
  • En last but not least: het scheelt je flink wat ruimte in je koffer!

Maar ben je een dagdromer, dan kent het luisterboek ook nadelen:

• Als je gedachten afdwalen en je bent de draad kwijt, moet je een stukje terugspoelen. Maar tot hoever ook alweer precies?
  • Stel je valt bij het lezen van een echt boek in slaap, dan vind je je wang tenminste nog terug op de pagina waar je gebleven was. Maar val je bij een luisterboek in slaap, dan weet je al helemaal niet meer waar je gebleven bent…

Los van die laatste puntjes, zijn er volgens mij geen redenen te bedenken om een luisterboek eens te proberen. Je vous souhaite de bonnes vacances!

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.