Minder stress dankzij de Eisenhower Matrix

Eisenhower matrix prioriteiten stellennIn een uitzending van het programma Nieuwsuur verscheen vorige week een item over stress onder studenten. Het ministerie van Onderwijs gaat er nu zelfs een grootschalig onderzoek naar doen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij jou? Heb je veel last van stress? Of juist niet en wil je dat vooral zo houden? Misschien biedt de Eisenhower matrix dan uitkomst!

Belangrijkheid en urgentie

Dwight Eisenhower matrix

Dwight D. Eisenhower (1890-1969) was een Amerikaans generaal en politicus. Hij was de opperbevelhebber van de Geallieerde strijdkrachten in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog en de 34ste president van de Verenigde Staten (1953-1961). Gedurende zijn loopbaan moest hij tal van ingewikkelde beslissingen nemen. Maar wat moet wanneer en waarom? Om hier een duidelijke scheiding in te maken, bedacht Eisenhower een matrix, waarbinnen hij zijn taken op belangrijkheid en op urgentie indeelde.

“What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important.”
–  Dwight D. Eisenhower –

“I have two kinds of problems, the urgent and the important. The urgent are not important, and the important are never urgent.”
–  Dwight D. Eisenhower –

Eisenhower matrix prioriteiten stellen
Figuur 1: Eisenhower matrix

Eisenhower matrix : vier kwadranten
De Eisenhower matrix bestaat uit vier kwadranten (zie figuur 1). Bij elke beslissing of taak vroeg Eisenhower zich af in welk kwadrant hij het kon wegschuiven. Moet een beslissing gelijk genomen worden, of kan het later? En moet hij een bepaalde taak zelf doen, of kan iemand anders het ook? Door het zo te bekijken, leerde Eisenhower om prioriteiten te stellen, zaken in een planning weg te zetten en werd het makkelijker voor hem om taken over te dragen aan iemand anders.

Zo kon het zélfs gebeuren dat een taak op termijn (wellicht herkenbaar?) helemaal niet meer uitgevoerd hoefde te worden…. Over dit laatste fenomeen hebben de Duitsers trouwens iets moois gevonden: Durch Einfach Liegen Lassen Erledigen (DELLE). Het lost zichzelf op, laat maar liggen!

Eisenhower matrix toepassen voor het maken van huiswerk/leren van toetsen

Bovenstaande matrix van Eisenhower is ook handig voor Wereldschoolleerlingen én zelfs -ouders die moeite hebben met het inplannen van schooltaken. Ben je ouder en kan je moeilijk de lessen inplannen voor je kind? Of ben je een leerling die moeite heeft met prioriteiten stellen? Gebruik dan deze matrix. De docent is er uiteraard ook voor je om je hierbij te helpen!

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.

Bron: McKay; Brett; Kate (October 23, 2013). The Eisenhower Decision Matrix: How to
Distinguish Between Urgent and Important Tasks and Make Real Progress in Your Life.
 A Man’s Life, Personal Development.