Nederlands online bij de Wereldschool: Op Niveau

Nederlands online, online Nederlandse lessen

Sinds 2016 werken we bij de Wereldschool met de methode Op Niveau voor Nederlands. In 2016 zijn we begonnen in de eerste en tweede klas. Inmiddels is deze methode beschikbaar voor leerlingen in alle jaarlagen van het VO (voortgezet onderwijs). Op Niveau is zowel online als in boekvorm beschikbaar. Online werken heeft een aantal algemene voordelen. Daarnaast heeft het werken met Op Niveau online een aantal specifieke voordelen. Deze voordelen zijn de reden waarom wij als Wereldschool voor deze methode hebben gekozen. In deze blog zet ik alle algemene én specifieke voordelen uiteen.

Algemene voordelen van online werken

Het grootste voordeel van online werken ten opzichte van werken op papier is dat alle materialen altijd en overal beschikbaar zijn. Je hebt alleen een computer en een internetverbinding nodig. Voor leerlingen die veel reizen of regelmatig op andere plaatsen wonen, is het fijn om niet met zware boeken en mappen te hoeven slepen.

Bij de Wereldschool werken we met een aantal verschillende systemen:

• één voor de berichtgeving en administratie;
  • één voor de lessen;
  • één voor de online methode.

Alle systemen zijn dag en nacht bereikbaar (storingen uitgezonderd). Erg fijn voor leerlingen in verschillende tijdzones, voor werken tijdens het weekend en voor inhaalwerk tijdens vakanties!

Op Niveau Online

Voor Nederlands gebruiken we de online methode van Op Niveau. De inhoud van deze methode is exact hetzelfde als de papieren methode. De opzet is echter gedeeltelijk anders. Er kan op twee manieren mee worden gewerkt: via het online boek in Schooltas en via het interactieve platform eDition. De lessen in itslearning zijn gericht op het werken met eDition, deze vorm heeft een aantal extra’s die het boek niet bevat.

eDition

De lessen van de Wereldschool zijn gericht op het gebruik van eDition. Dit is een online platform waarin de opdrachten en theorie geïntegreerd zijn. Anders dan bij het (digitale) boek, kun je de opdrachten binnen dit platform maken. De antwoorden vul je in het systeem in en bij elke opdracht staat een linkje naar de bijbehorende theorie. Ook het nakijken gaat direct: de antwoorden kun je bij de opdrachten vinden. Zo heb je alles bij elkaar en kun je in een vloeiende lijn leren, verwerken en reflecteren.

Alle tekst zijn te downloaden en het systeem kan de tekst ook voor je voorlezen; erg fijn voor leerlingen met dyslexie! De theorie is ook los van de opdrachten te vinden, gesorteerd per onderdeel. Zo staat alle stof die je voor de toets moet leren netjes bij elkaar.

Het systeem slaat je antwoorden op, zo kun je makkelijk zien waar je bent gebleven. Je nagekeken werk krijgt een kleurcode: groen als je alles snapt, oranje als je voldoende begrijpt en rood als je nog extra aandacht aan dit onderdeel moet besteden. Een ander groot voordeel van dit geïntegreerde systeem is dat ook je docent deze voortgang kan zien. Op die manier kan je docent precies zien welke onderdelen je al helemaal onder de knie hebt en welke je nog lastig vindt. Zo kan je docent nog gerichter antwoord geven op de vragen die je hebt.

Hoe werkt eDition?

In de video hieronder kun je in het kort zien hoe eDition werkt:

De video gaat over eDition voor de onderbouw. In de bovenbouw werkt dit platform hetzelfde.

Schooltas

In de online omgeving van Op Niveau kun je een volledige versie van het boek, digitaal vinden. Dit boek vind je in de Schooltas. Dit boek is exact hetzelfde als het papieren boek, elke pagina is gelijk. Voor het online maken van opdrachten is de schooltas niet geschikt, daarom werken we met eDition. Voor de bovenbouw van het VO is er ook een theorieboek beschikbaar: hierin staat alle theorie achter elkaar, zonder opdrachten. Dit boek kan wel erg handig zijn bij het leren voor toetsen of voor de examens!

Werken op papier

Ondanks al deze voordelen, is er ook nog steeds de mogelijkheid om op papier te werken. Hier kunnen ook goede redenen voor zijn. Om online te werken, is er altijd een goede internetverbinding nodig. Heb je deze niet, dan is het slimmer om de lessen op papier te hebben. Dan kun je ook zonder internet aan het werk. Het online systeem gebruik je dan alleen om met je docent te communiceren en om opdrachten in te leveren.

Zo zie je dat er een boel voordelen zijn aan online werken en specifiek bij het online werken met de methode Op Niveau. Wil je toch liever op papier werken? Dat kan ook, de keuze is aan jou. Je weet nu in elk geval waarom wij voor Op Niveau online hebben gekozen.

Meer weten over online werken?

Wil je graag meer weten hoe wij het vak Nederlands aanbieden en hoe ons onderwijsvorm werkt? Neem dan direct contact met ons op of meld je aan voor een vrijblijvend adviesgesprek.