Nederlandse gebruiken missen….

Het is alweer juni. In Nederland vinden nu veel schoolreisjes plaats, maar ook de avondvierdaagse, WK hockey in Den haag en enkele lange weekenden zijn voorbij gekomen. Veel Nederlandse scholen zijn druk bezig in de laatste weken voor de zomervakantie; afscheid groep 8, klassen opruimen en het eindrapport wordt meegegeven. Daarna de zes weken vrij waar kinderen maar ook leerkrachten zich altijd enorm op verheugen.

De Wereldschool is zich juist aan het voorbereiden op de zomervakantie. Voor ons een drukke tijd met veel bestellingen en nieuwe aanmeldingen. Onze leerkrachten werken uiteraard de hele vakantie door. En ook gezinnen die deze zomer naar het buitenland gaan voor het bedrijf, een reis of ontwikkelingswerk zijn druk met voorbereidingen. Welke Nederlandse gebruiken missen zij nu eigenlijk als ze in het buitenland verblijven? Dat zou een bijzonder leuke vraag zijn om te stellen aan onze klanten.

Waar de één voor het typische Nederlandse snoepgoed gaat, zal de ander de mooie wisselingen van de jaargetijden graag blijven ervaren. Terwijl ik dit schrijf lijkt het in Nederland zomer en verschilt de temperatuur niet veel met Barcelona. Niet alleen de zomer heeft zijn kwaliteiten, ergens aan het strand bij de Noordzee bijvoorbeeld, maar ook de schitterende kleuren in de herfst, het stampen in de waterplassen na alle regenbuien en schaatsen over de Friese wateren in een koude winter met blauwe lucht zijn voor velen een genot.

Die dingen mis je pas als je in een ander land bent (net als de drop en de stroopwafels, de Albert Heijn en de Hema). Zo is dat ook met boeken. Wat zijn nu typische Nederlandse voorleesboeken?

Als ik bekijk wat ik het meest heb voorgelezen toen ik nog voor de klas stond en misschien ook wel als moeder, zijn dat toch de boeken van Annie MG. Schmidt. Jip en Janneke, Pluk van de Petteflet en Floddertje, maar ook Otje en gedichtenbundels van deze bekende Nederlandse schrijfster. Het mooie van boeken is, dat dit nu typisch dingen zijn die je mee kan nemen en blijvend zijn. Boeken zijn lang houdbaar! Laat elk kind zijn favoriete boek als laatste inpakken en ga je langere tijd weg, neem dan zo veel mogelijk boeken mee. Voorlezen, samen lezen en alleen lezen: alles stimuleert op uitstekende wijze de taal en bovendien is het ook nog eens heel erg gezellig! Bent u al in het buitenland? Pak dan nog eens dat ene boek tevoorschijn en lees alle kinderen  heerlijk voor.

Veel Nederlands leesplezier en groet,

Wendy Raaff, onderwijsadviseur Wereldschool