Nederlandse les in Noorwegen

Nederlandse les Noorwegen
De broers Kjeran en Eskil

Broers Eskil (12) en Kjeran (15) wonen al tien jaar in Noorwegen. Sinds dit jaar gaan beiden naar de Noorse middelbare school. Eskil zit in 1 havo, zijn broer Kjeran in 4 vwo. Nederlandse lessen volgen ze thuis via de Wereldschool.

Eskil: “Ik vind het fijn om in Noorwegen te wonen. In de winter ligt hier veel sneeuw, dat heb je in Nederland niet. Je hebt hier ook bergen en je kunt dus gemakkelijk een weekendje gaan skiën zonder dat je ver hoeft te reizen.” Ook Kjeran heeft het naar zijn zin in Noorwegen. Al kan hij het leven daar niet goed vergelijken met het wonen in Nederland: “Ik ben namelijk al op mijn vierde naar Noorwegen verhuisd. Ik vind het altijd leuk om in Nederland te zijn, dat komt ook wel een beetje omdat we dan vaak op vakantie zijn. In Noorwegen heb je twee maanden zomervakantie, Afgelopen zomer konden we daardoor een lange reis naar Amerika maken. Verder heeft bijna elk dorp in Noorwegen een muziekkorps. Mijn broer en ik zitten allebei op zo’n muziekkorps, mijn broer speelt orkesttuba, ikzelf speel slagwerk.”

Moedertaal Nederlands onderhouden in Noorwegen

Beide jongens leren Nederlands omdat ze het belangrijk vinden dat hun moedertaal goed te spreken en te onderhouden. Eskil: “Bovendien is onze hele familie Nederlands, dus het zou gek zijn als we thuis geen Nederlands met elkaar zouden spreken. Ik heb het altijd raar gevonden dat sommige kinderen uit mijn klas half Noors zijn, omdat ze bijvoorbeeld een Franse vader hebben, hun moedertaal of tweede taal helemaal niet goed spreken.” Kjeran vult aan: “Ik kan me beter uitdrukken in deze talen en ik vind het ook fijner om Nederlands te spreken. Maar het waren allereerst onze ouders die het belangrijk vonden dat we ook Nederlands leren en zij hebben ons dus ook op een Nederlandse school gedaan. Natuurlijk heb ik niet altijd even veel zin om naast mijn Noorse huiswerk ook nog eens Nederlandse lessen te volgen, maar ik zie er uiteindelijk wel het nut van in. Door de Wereldschoollessen ben ik erg

goed in talen geworden.” Kjeran zit sinds groep 7 op de Wereldschool. Kjeran: “Daarvoor zat ik op een kleine Nederlandse school hier in het dorp met in totaal twaalf leerlingen. Ik zat met een ander meisje in groep 6. Toen zij terug naar Nederlands verhuisde en ik dus nog maar de enige leerling in mijn groep was, zijn we overgestapt naar de Wereldschool.” Eskil volgt sinds groep 5 Nederlandse les via de Wereldschool.

Wereldschool in Noorwegen

Nederlandse les in het weekend

“Elke zaterdag- en zondagochtend werken we een paar uur aan de Nederlandse lessen. Doordeweeks heb ik meestal geen tijd, want dan moet ik mijn huiswerk van de Noorse school maken. In Noorwegen heb je namelijk al vanaf klas 1 van de basisschool huiswerk”, verteld Eskil. Het leukste onderdeel van de Nederlandse lessen vindt hij het schrijven van verhalen. Ook Kjeran lukt het niet altijd om doordeweeks Nederlands te leren: “Heel soms doe ik ook wat doordeweeks, maar meestal lukt dat niet vanwege mijn gewone huiswerk.” Af en toe mist hij de gezelligheid van het kleine Nederlandse schooltje in het dorp. Kjeran: “Maar het is wel heel praktisch om Nederlandse lessen via de Wereldschool te volgen, je kunt gemakkelijk je eigen tijd indelen. Zo kan ik de lessen min of meer om mijn hobby’s en huiswerk van de Noorse school heen plannen. Het onderdeel woordenschat vind ik het leukst van de Nederlandse lessen, hier ben ik ook het best in. Waar ik echt een hekel aan heb is zinsontleding. Gelukkig krijg je in 4vwo geen ontleden meer!”

VertrekNL

Het interview met Kjeran en Eskil stond in de Noorwegen editie van het magazine VertrekNL. Het magazine geschreven door en vooral voor emigranten. Het magazine is online te bestellen.

Online Nederlandse les in Noorwegen?

De Wereldschool heeft leerlingen in 109 landen en heel veel ervaring met afstandsonderwijs. Wij mogen dit jaar namelijk 70 kaarsjes op onze verjaardagstaart uitblazen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan met één van onze onderwijsadviseurs. Klik op de onderstaande link.

Gratis adviesgesprek Wereldschool