Nederlandse les in Thailand

Nienke (16) en Tessa (13) van Duuren vertrokken in 2007 naar Thailand. Ze woonden er vijf jaar. Daarna volgen een paar jaar Qatar en afgelopen zomer kwam het gezin uit Nigeria terug naar Nederland. Nieke wilde graag haar laatste schooljaren in Nederland doorlopen. Gelukkig leerden de meiden in het buitenland Nederlands via de Wereldschool.

Het oorspronkelijke idee van het gezin was om voor een paar jaar naar Thailand te vertrekken en dan weer terug naar Nederland te gaan. Dit pakte toch iets anders uit: ze verbleven uiteindelijk tien jaar in het buitenland. Tessa: “Ik vond het wonen in het buitenland vooral erg leuk. Thailand was het leukste land. Door het wonen in andere landen heb ik veel verschillende mensen leren kennen. Ook Nienke kiest Thailand als favoriete land: “Daar hebben we het langst gewoond. Ik deed daar via school veel aan sport, dat was in de andere landen minder. Wonen in het buitenland zorgt ervoor dat je veel verstand krijgt van hoe de wereld in elkaar zit. Je leert veel van de culturen om je heen. Iets plannen is bijvoorbeeld erg Nederlands, in het buitenland krijg je een weekje van tevoren een uitnodiging.” De meiden moesten van ouders in hun vrije tijd aan de slag met de Nederlandse lessen van de Wereldschool. Beiden in koor: “Het moest van mama!” Nienke: We vonden het zelf eigenlijk niet zo leuk, het kost namelijk veel extra tijd.” Moeder Marlene: “Ja, ik vond het belangrijk dat ze hun Nederlands bleven onderhouden, voor als we weer terug zouden komen. “Nienke: “We halen nu heel hoge cijfers voor Nederlands.

Nederlandse les in Thailand

Wereldschoollessen naast de Internationale school

Naast de lessen Nederlands gingen Nienke en Tessa naar de Internationale school. Nienke:  “Alles op de internationale school gaat in het Engels, je leert er dus heel goed Engels spreken.” Tessa: “Kinderen op die school gedragen zich een beetje anders.” Marlene legt uit: “Ze zijn makkelijk in het maken van contact. Vaak is het er een komen en gaan van families. Maar contacten blijven ook vaak oppervlakkig of ze worden juist heel snel intensief.  De kinderen zijn gewend zich continu aan te passen.” Soms was het wel even puzzelen wanneer ze met Nederlands bezig konden zijn. Tessa: “Vaak was dat in het weekend.” Nienke: “In Qatar hadden we ook woensdagmiddag de tijd.” Het leukst van de lessen vonden de meiden dat ze ze thuis met hun moeder konden volgen. Nienke: “Eén op één, op je eigen manier, leer je veel sneller. Het niveau van de lessen was hoog. De school in Qatar bood ook Nederlands aan, maar dat niveau was veel lager. Daarom kozen we voor de Wereldschool.”

Third Culture Kid

Vader Jillis van Duuren is in Nigeria achtergebleven, zijn contract is nog niet afgelopen. Marlene kwam met de kinderen terug naar Nederland. “Soms komt mijn man een lang weekend naar Nederland. In 2019 loopt zijn contract in Nigeria af. Het is nog een verassing wat er dan op de planning staat. De meiden gaan in Nederland ook naar de Internationale school. Nienke kon niet meer instromen in het Nederlandse systeem en voor Tessa was het wel zo flexibel en praktisch om direct voor het vertrouwde te kiezen. Wie weet zitten we over een paar jaar weer ergens anders, dan kan ze daar meteen door met school. “Marlene vertelt dat ze vorig jaar een webinar gevolgd heeft via de Wereldschool. “Dit webinar ging in op het integreren van de zogenaamde Third Culture Kids (kinderen die zijn opgegroeid in verschillende culturen.) in de Nederlandse samenleving. Om de integratie geleidelijk te laten verlopen, kun je ervoor kiezen de school van de kinderen een internationale omgeving te laten zijn. Thuis is dan de Nederlandse omgeving. Dan is de overgang niet meteen zo groot.”

Webinar TCK

Het webinar waar Marlene het over heeft, kunt u natuurlijk ook terugkijken. Samen met schrijfster Denise Drost-Ridder organiseerde de Wereldschool vorig jaar haar eerste webinar.

Nederlandse les in Noorwegen

Heeft u het interview met de broers Eskil en Kjeran al gelezen? De twee broers wonen al tien jaar in Noorwegen en volgen Nederlandse les via de Wereldschool

Nederlandse les Noorwegen
De broers Kjeran en Eskil