Onderweg naar het vertrek

Het proces van loslaten en afscheid nemen bij een vertrek naar het buitenland

Een nieuwe periode is aangebroken. U heeft besloten te verhuizen naar het buitenland om daar uw leven voort te zetten. Voordat u gaat verhuizen, moet er nog een hoop gebeuren. In deze blog neem ik u graag mee met de voorbereidingsfase ‘’onderweg naar het vertrek’’.

Spannende maar leuke fase!

De voorbereidingsfase is aangebroken. Dit kan een hectische periode zijn in uw leven maar ook dat van uw kinderen. De wereld wordt even volledig op zijn kop gezet. Het is belangrijk om goed overzicht te bewaren. Het maken van een stappenplan, prioriteiten stellen en het uitzoeken van leerplicht voor uw kinderen. Maar het is ook een hele leuke fase. Een fase waarin het gezin samen de volgende stap, het verhuizen naar het buitenland gaat maken.

Maak er een gezinsproject van.

Vertellen over het vertrek naar het buitenland aan de kinderen zal geen gemakkelijke opgave zijn. Neem er dus de tijd voor en laat ze wennen aan het idee, net als uzelf heeft moeten doen. Na enige tijd kan er een echt gezinsproject van gemaakt worden. Neem de kinderen mee in het proces, vertel ze over de plannen, het land en leuke culturele veranderingen. Verzamel informatie en laat uw kinderen u daarbij helpen, praat regelmatig samen over het weggaan of kook een keer wat lekkers uit uw nieuwe thuisland. Wees hierin wel reëel, stel de toekomst niet te rooskleuriger voor. Betrek later uw naaste familie en vrienden bij het proces. Zij kunnen ook een steentje bijdragen.

Afscheid nemen.

Ook afscheid nemen van het thuisland hoort erbij. Het is belangrijk goed afscheid te nemen, voor u en uw kinderen. Denk hierbij aan afscheidsfeestjes en vergeet het bezoek aan de scholen van de kinderen niet. Probeer alles zoveel mogelijk vast te leggen op foto en film, dit kunt u samen met uw kinderen in het nieuwe land gebruiken om mooie herinneringen op te halen!

Wilt u uw expertise delen over dit onderwerp? Stuur dan gerust een bericht naar info@wereldschool.nl.

Tot volgende week!

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!