Onderwijs in Frankrijk

Onderwijs op een lokale school in het buitenland?

Hoewel binnen de Europese Unie steeds meer gezamenlijk wordt geregeld, zijn de onderlinge verschillen tussen de landen nog erg groot. Veel van de leerlingen die Nederlandse lessen via de Wereldschool volgen gaan naar een lokale of internationale school en combineren die twee. Vaak krijgen wij van ouders de vraag wat de grootste verschillen zijn en of het onderwijs in land X wel van degelijke kwaliteit is. De verschillen tussen Noord-Europa en Zuid-Europa zijn bijvoorbeeld erg groot. Zo zijn de schooldagen in de zuidelijke landen vaak een stuk langer. Dit heeft vooral te maken met het feit dat veel zaken die in Nederland na school worden gepland, denk aan sportactiviteiten, op school worden gedaan. Ook zijn de pauzes tussendoor langer omdat er warm gegeten wordt. Kinderen zitten daar vaak van 08:00 tot 17:00 op school. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden en je kinderen hier goed op voor te bereiden.

Onderwijs in Frankijk

Wie kan nou beter vertellen hoe het is om onderwijs te krijgen in Frankrijk dan een leerling zelf? Wij hebben deze vraag aan Leona Roelandt gesteld. Speciaal voor jou heeft zij hier een kort stukje over geschreven. Ze geeft een beschrijving van hoe een lesweek er in Frankrijk uit ziet. Ze zit in het voortgezet onderwijs.

Ik heet Leona en ik ben 11 jaar. Ik ben in België geboren en ik ben verhuisd naar Frankrijk toen ik bijna 3 jaar was.

Sindsdien ben ik altijd naar Franse scholen geweest. Nu woon ik in La Madeleine, in Frankrijk. Thuis praat ik sowieso Nederlands met mijn ouders en met mijn grote zus Clara (behalve als er vrienden op bezoek zijn). Op school spreek ik natuurlijk wel altijd Frans.

Mijn school is college Saint Jean. Ik zit in 6ème; in Frankrijk tellen ze de klassen af dus zit ik volgend jaar in 5ème. In een klas zitten er meestal ongeveer dertig leerlingen.

Op school beginnen de lessen ‘s ochtends om 8 uur en ze stoppen ’s middags om 12 uur. Tijdens de middagpauze eet ik thuis. De leerlingen die op school blijven eten, eten dan warm in de kantine. We hebben dan opnieuw les vanaf 14 uur tot 17 uur. Daarna is er nog studie voor de leerlingen die willen.

We hebben 26 uur les per week: wiskunde, Frans, Engels, histoire/géographie/enseignement moral et civique , SVT (science de la vie et de la terre), technologie, physique-chimie, sport, arts plastiques en muziek. Tijdens de springuren is er studie. Als extra taal kan je Duits of Spaans kiezen. Ik doe Duits. Wij hebben les de woensdagochtend, op andere scholen is er les de zaterdagochtend.

Veel leerlingen komen te voet, met de step of met de auto maar weinigen komen met de fiets.

De schoolvakanties duren altijd twee weken en tijdens de zomervakantie hebben we ongeveer twee maanden vakantie.

Ik vind het heel fijn in Frankrijk en ook op school.

Wat zijn volgens jou de grootste verschillen?

Wij zijn op zoek naar ouders en/of leerlingen die hun ervaringen met ons en andere ouders willen delen zodat we ouders verder kunnen helpen met hun vragen. Wij zijn vooral benieuwd naar de verschillen ten opzichte van het Nederlandse schoolsysteem. Onderstaand tref je de vragen die wij vaak krijgen van ouders.

• Hoe ziet een schooldag eruit (wat zijn de tijden, wanneer en hoelang zijn de pauzes en hoevaak en hoelang hebben de leerlingen vakantie)?
  • Hoe is het onderwijs opgedeeld (vanaf welke leeftijd gaan kinderen naar school, hoeveel jaar basisonderwijs/voortgezet onderwijs)?
  • Hoe groot zijn de klassen?
  • Hoe is het contact met de docent en leerlingen?
  • Hoeveel huiswerk krijgen kinderen mee?
  • Wat vind je leuk of juist minder leuk aan het onderwijs?

Wil jij jouw ervaring delen? Laat het dan aan ons weten! Stuur een mail naar info@wereldschool.nl. Jouw stukje zal bij ons op de website komen te staan. Daarnaast kunnen wij ouders verwijzen naar het stukje wanneer zij vragen hebben over het onderwijs in een specifiek land.

Namens de ouders en de Wereldschool willen wij je alvast bedanken voor de moeite!